Det er ikke noget nyt, at svindlere forsøger at narre intetanende ofre til at udbetale deres surt optjente penge eller udlevere følsomme oplysninger.
Der virker dog imidlertid til at være sket en markant stigning i forsøg på svindel via telefon i løbet af de senere år.
Ifølge tal fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) blev der svindlet eller forsøgt svindlet for næsten 100 millioner kroner over telefonen i 2022.
Det rammer primært ældre borgere, skrev NSK i en pressemeddelelse i januar.
Men en 89-årig kvinde fra hovedstadsområdet nægtede at blive en del af offerstatistikken. For da hun blev ringet op af en svindler, tog hun sagen i egen hånd.
Aftalte opsamling af dankort
Den 89-årige fik et opkald tirsdag eftermiddag fra en person, der påstod at være fra banken. Manden i røret ville sende en medarbejder ud for at hente kvindens kort, da det var blevet udsat for svindel, fortalte han.
Der var imidlertid noget i den forklaring, der ikke stemte for den 89-årige, og derfor tænkte hun hurtigt. Efter at have aftalt et afhentningstidspunkt med manden i telefonen, kontaktede hun politiet, og det var, da betjentene ankom til opgangen, at kvindens list for alvor viste sig.
For da gerningsmanden kommer ned af trappen fra kvindens lejlighed med hendes dankort, så stod betjentene klar til at lægge ham i håndjern. Det er imidlertid ikke det smarteste træk fra kvindens side: Hun havde nemlig haft overskud til at give svindleren en falsk kode til kortet også.
Gerningsmanden viste sig at være en 17-årig dreng, der blev anholdt på stedet og sigtet for forsøg på at svindle med kvindens dankort.
Den sigtelse kan imidlertid blive udvidet, hvis man ender med at kunne forbinde den 17-årige til andre svindelsager - noget, som politiet dog for nuværende ikke mistænker, vil være tilfældet.