Vild sammenhæng: Hvis dinosaurerne ikke var uddøde, havde vi nok ikke haft druer i dag

17/07/2024

Det er godt nok syret at tænke på, der kan være sådan nogle sammenhænge!

Hvis du nogensinde har spist rosiner eller nydt et glas vin, kan du til dels have dinosaurernes udryddelse at takke for det.

I en opdagelse beskrevet i tidsskriftet Nature Plants fandt forskere fossile druekerner, der spænder fra 60 til 19 millioner år gamle i Colombia, Panama og Peru. En af disse arter repræsenterer det tidligst kendte eksempel på planter fra druefamilien på den vestlige halvkugle.

Disse fossile frø hjælper med at vise, hvordan druefamilien spredte sig i årene efter dinosaurernes død.

"Dette er de ældste druer, der nogensinde er fundet i denne del af verden, og de er et par millioner år yngre end de ældste, der nogensinde er fundet på den anden side af planeten," siger Fabiany Herrera, en assisterende kurator for palæobotani ved Field Museum i Chicagos Negaunee Integrative Research Center og hovedforfatteren af ​​Nature Plants-artiklen. "Denne opdagelse er vigtig, fordi den viser, at efter dinosaurernes udryddelse begyndte druer virkelig at sprede sig over hele verden."

Passer med tidslinjen

Det er sjældent, at blødt væv som frugter bliver bevaret som fossiler, så videnskabsmænds forståelse af gamle frugter kommer ofte fra frøene, som er mere tilbøjelige til at fossilere.

De tidligste kendte druekernefossiler blev fundet i Indien og er 66 millioner år gamle.

Det er ikke en tilfældighed, at druer optrådte i fossiloptegnelsen for 66 millioner år siden - det var omkring, da en enorm asteroide ramte Jorden og udløste en massiv udryddelse, der ændrede livets gang på planeten.

"Vi tænker altid på dyrene, dinosaurerne, fordi de var de største ting, der blev ramt, men udryddelsen havde også en enorm indflydelse på planter," siger Herrera. "Skoven nulstillede sig selv på en måde, der ændrede sammensætningen af ​​planterne."

Kan have ændret skovene

Herrera og hans kolleger antager, at dinosaurernes forsvinden kan have været med til at ændre skovene.

"Store dyr, såsom dinosaurer, er kendt for at ændre deres omgivende økosystemer. Vi tror, ​​at hvis der var store dinosaurer, der strejfede gennem skoven, ville de sandsynligvis vælte træer og effektivt holde skovene mere åbne, end de er i dag," siger Mónica Carvalho, en medforfatter på artiklen og assisterende kurator ved University of Michigan's. Museum for palæontologi.

Men uden store dinosaurer til at beskære dem, blev nogle tropiske skove, inklusive dem i Sydamerika, mere overfyldte med lag af træer, der dannede en underbygning og en baldakin.

Disse nye, tætte skove gav en mulighed.

"I fossiloptegnelsen begynder vi at se flere planter, der bruger vinstokke til at klatre op i træer, som vindruer, omkring dette tidspunkt," siger Herrera.

Diversificeringen af ​​fugle og pattedyr i årene efter masseudryddelsen kan også have hjulpet druer ved at sprede deres frø.

Så når du sipper et glas vin i varmen eller nyder en rosin, så send lige en kærlig tanke til dinosauernes uddøen!