På størrelse med Jorden: Nyopdaget planet kan muligvis understøtte liv

01/06/2024

Foto: NASA

Den ligger lige i det astronomiske nabolag!

En international forskergruppe har netop offentliggjort en rapport om opdagelsen af en bemærkelsesværdig exoplanet ved navn Gliese 12b.

Ved hjælp af NASA-satellitter har forskerne identificeret denne planet, som ligger uden for vores solsystem.

Det skriver det norske TV 2 på baggrund af en pressemeddelelse fra NASA.

Opdagelsen af Gliese 12b bringer nyt håb om muligheden for at finde tempererede planeter, hvor liv potentielt kan eksistere, tættere på Jorden.

Gliese 12b adskiller sig fra mange andre opdagede exoplaneter ved at være en klippeplanet, som mennesker muligvis kan leve på. Den er placeret relativt tæt på Jorden, kun 40 lysår væk, hvilket gør den til en af de nærmeste potentielt beboelige planeter.

Selvom nutidens teknologi ville kræve omkring 225.000 år for at rejse til denne planet, giver dens nærhed forskerne en unik mulighed for at studere den mere detaljeret.

Astronom er begejstret

Astronom Håkon Dahle bemærker, at selvom vi ikke står overfor en rejse til Gliese 12b foreløbig, er dens opdagelse yderst spændende.

Han siger: "Der bliver selvfølgelig ikke tale om at tage dertil med det samme, men det er interessant at finde en planet, der er så tæt på os. Astronomisk ligger det her lige i nabolaget."

Planeten kredser om en lille, rød dværgstjerne, der har en størrelse på cirka 27 procent af vores sol.

Gliese 12b befinder sig i en afstand fra sin stjerne, hvor flydende vand kan eksistere, hvilket er afgørende for muligheden for liv. Forskerne ved dog endnu ikke, om planeten har flydende vand eller en atmosfære.

Uden en atmosfære anslås overfladetemperaturen at være omkring 42 grader Celsius, hvilket gør den varmere end Jorden, men koldere end Venus.

Forhold ligner jorden

Størrelsen på Gliese 12b ligger, ligesom temperaturen, mellem Jordens og Venus', hvilket er også en vigtig faktor.

Mindre planeter har ofte ikke nok tyngdekraft til at opretholde en atmosfære, mens større planeter kan have en massiv atmosfære og en stærk drivhuseffekt.

Ifølge ph.d.-studerende Larissa Palethorpe, som har bidraget til undersøgelsen, kan Gliese 12b hjælpe os med at forstå, hvorfor Jorden forblev beboelig, mens Venus ikke gjorde det.

Forskerne planlægger nu at bruge NASAs James Webb-teleskop til at undersøge, hvilke molekyler der findes i planetens atmosfære, hvis den har en. Dette vil involvere at fange stjernelys, der skinner gennem atmosfæren, og kan give yderligere indsigt i planetens potentiale for at understøtte liv.