Forskere har opdaget et forsvundet kontinent, som har været væk i 375 år

12/01/2024

Skrevet af Liam T.

Så har jeg ikke så dårlig samvittighed over at miste nøglerne til postkassen ...

En gruppe videnskabsmænd var i stand til at bekræfte eksistensen af ​​et forsvundet kontinent, der har været savnet i 375 år.

Efter årtiers undersøgelser og forskning afslørede geologer et ottende kontinent ved den østlige side af New Zealands syd- og Stewart-øer.

Zealandia - kendt under sit maori-navn Te Riu-a-Māui - er over en milliard år gammel, og det lykkedes os på en eller anden måde at miste det.

Det startede bare med en lille undersøgelse

For at forstå, hvordan Zealandia blev fundet, skal vi tilbage til 2018.

Geolog Rose Turnbul var ved at sortere gennem små sandkorn på en kollegas laboratorium ved California State University på jagt efter et mineral kaldet zirkon.

Zirkon er et almindeligt tilbehør til at spore alle slags magmatiske bjergarter, men især granit og felsiske magmatiske bjergarter.

Undersøgelsen involverede derefter nedknusning af 169 prøver af sten og sortering af kornene i rækkefølge efter tæthed og magnetik, indtil alt, der var tilbage, var fint sand og zirkonkrystaller.

Efter at have udvalgt tusindvis af zirkonkrystaller fra prøverne, var gruppen i stand til at gå videre med undersøgelsen, som senere blev offentliggjort af tidsskriftet Geology.

2,7 milliarder år

Indtil nu er den ældste kontinentale skorpe fundet på Zealandia dateret tilbage til 500 millioner år siden - ikke særlig gammel i geologisk henseende, ser det ud til.

Forskere har dog nu været i stand til at opdage meget ældre klipper, herunder kappestykker så gamle som 2,7 milliarder år.

Dette nyfundne fragment af gammel klippe kan være en del af det manglende puslespil.

Opdagelsen "sætter det sidste punktum", ifølge Turnbull.

Stadig blandt de yngste

En af forfatterne til undersøgelsen, Joshua Schwartz, er en geolog med speciale i granit ved California State University.

Han fortalte: “Det lag på toppen af ​​Jorden, som vi kalder skorpen, det tynde lag, er det sted, hvor alle handlinger, der skaber liv, sker.”

“Den kontinentale skorpe er der, hvor vi bor, dyrker afgrøder, trækker vand, udvinder mineraler og meget mere.”

“I bund og grund er hele vores liv bygget på en skorpe.”

Zealandia betragtes stadig som en yngre søskende til de andre kontinenter, fordi klipperne ikke er så gamle som alle de andre store kontinenter, som siges at være vært for klipper, der går mere end tre milliarder år tilbage.

Andy Tulloch, en geolog ved New Zealand Crown Research Institute GNS Science, som var en del af holdet, der fandt Zealandia, sagde: “Dette er et eksempel på, hvordan noget meget indlysende kan tage et stykke tid at afsløre.”

Kilde: LadBible