Vil ikke længere rapportere abonnementer: Netflix med markant ændring

Underholdning

23/04/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det vil ske fra næste år.

Netflix er uden tvivl den bedst kendte streamingtjeneste, og med over 270 millioner globale abonnementer (eller medlemmer, som tjenesten selv kalder dem), må man sige, de har en solid position på det konkurrenceprægede marked.

Alene det seneste kvartal tilføjede Netflix således 9,3 millioner abonnenter til "familien", men nu har streaminggiganten annonceret en markant ændring.

Fra næste år, altså 2025, er det nemlig slut med kvartaltsvise opgørelser af abonnementstallene. Det skriver The Verge.

Hvorfor nu?

Antallet af abonnenter har fra streamingtjenesternes fødsel været en vigtig målestok i forhold til at måle succes. De har været brugt til at tiltrække investorer og branchefolk og har generelt været en måde at sammenligne streamingtjenesternes "helbred".

Særligt Netflix har tidligere brugt netop væksten i antal abonnenter til at slå sig fast over for konkurrenterne.

Ændringen skal derfor ses som en ændret tilgang til, hvordan en virksomheds succes egentlig kan måles. Det er i hvert fald Netflix' egen forklaring i den besked, de har sendt ud til deres aktionærer.

I takt med, at streaminguniverset udvikler sig, er der også kommet andre indtægtskilder til selskaberne udover de enkelte abonnementer. For eksempel er der lanceret billigere abonnementer, hvor man siger ja til at få reklamer med i pakken, ligesom det også er blevet muligt at lave betalt deling af abonnementer.

Derfor har abonnementstallene ikke den samme målestoksværdi som før.

I stedet vil Netflix fremover fokusere på omsætning opdelt efte rregioner, ligesom man vil sætte hårdt ind i forhold til engagement: Jo mere folk ser, jo længere bliver de, og jo længere tid vil de betale for et abonnement.