Etikette-ekspert: Sådan undgår du at fremstå uhøflig, når du klager over maden på restauranten

Underholdning

04/01/2025

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Hvis du vil være sikker på, at du undgår at fremstå uhøflig, er det vigtigt ikke at ignorere denne regel.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Nogle gange går middagen med venner eller familie på en restaurant ikke helt som planlagt, hvilket efterlader dig i et dilemma: Skal du udtrykke din utilfredshed eller holde det for dig selv og surmule resten af aftenen?

William Hanson, der er ekspert i etikette, bemærkede humoristisk i en video på TikTok, at mange 'elsker at klage', men understregede samtidig, at der er en taktfuld måde at gøre det på, uden at skabe en scene ved bordet.

Han stillede sine følgere spørgsmålet: "Er du skyldig i at ignorere nogle af disse regler?" og afslørede derefter 'den korrekte måde at klage på', hvis du er utilfreds på en restaurant.

Hurtigst muligt

William opfordrede gæster til at 'klage så hurtigt som muligt', hvis der opstår et problem, så stedet får en fair chance for at rette op på det.

"Der er ingen idé i at fortsætte med måltidet og så nævne det senere - sig det med det samme, det bliver et problem," sagde han ifølge Express i sin video på TikTok.

Når du henvender dig til en medarbejder på restauranten, anbefalede han at holde samtalen 'så faktuel som muligt' og undgå at indblande 'alle dine følelser' i det.

Gå væk fra gruppen

William foreslog også, at klager bør fremsættes et sted, hvor du er væk fra resten af gruppen for at skåne dem for ubehag eller forlegenhed.

"Jeg er bange for, at du tager fejl i dette tilfælde. Den britiske måde er at spise, hvad end du får serveret, og derefter sige, at det var lækkert, når nogen tager tallerkenen væk," skrev en bruger for sjov i en kommentar.

"Jeg vil bare sige, at jeg virkelig værdsætter dit indhold. Jeg elsker altid at lære mere om korrekt etikette og manerer. Du forklarer det hele så godt. Bliv endelig ved med at poste," skrev en anden.

"Som barchef er dette fuldstændig korrekt. Lad os vide det tidligt, hvis noget er galt - det er så meget nemmere at rette," sagde en person, der arbejder i branchen og gav sin støtte til rådene.

William Hanson skabte desuden opsigt ved at hævde, at mange spiser toast forkert. Ifølge ham bør 'fornem' toast være firkantet og uden skorper, mens 'middelklasse-toast' skæres i trekanter, og 'almindelig' toast serveres som rektangler, hvor skorperne er intakte.

Når det kommer til bananer, mener William, at der også er en 'korrekt måde' at spise dem på. Han anbefaler at skære begge ender af, bruge en frugtkniv til at skrælle dem og derefter spise dem i små, høflige bidder.