Endelig finder forskere frem til, hvorfor du får de bedste idéer i badet

Videnskab

26/06/2023

Kilde: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Emil B.

Du kender det nok. Du har siddet foran en skærm og kæmpet med at være kreativ. Så tager du et bad og pludselig kommer idéen. Men hvorfor? I årevis har forskere diskuteret om den såkaldte 'bruseeffekt', og hvorfor den opstår. Nu har to nye eksperimenter opklaret det.

Kreativitetens ven nummer 1

Zac Irving, en assisterende professor i filosofi ved University of Virginia, forklarer i en ny artikel, hvorfor et vandrende sind sommetider kommer på kreative løsninger til et problem, når en person er engageret i en "tankeløs" opgave.

Hemmeligheden ser ud til at være, at opgaven faktisk ikke er helt tankeløs. Et moderat niveau af engagement er påkrævet.

"Sig, at du sidder fast på et problem," siger Irving i et interview. "Hvad laver du? Sandsynligvis ikke noget dræbende kedeligt som at se maling tørre. I stedet gør du noget for at beskæftige dig selv som fx at gå en tur, lave havearbejde eller gå i bad. Alle disse aktiviteter er moderat engagerende."

Og at aktiviteten er moderat engagerende er altså nøglen.

Overraskende forskel på "overspringshandling"

I forsøget bad de deltagerne om at finde alternative anvendelser af en mursten eller en papirclips.

Derefter delte de deltagerne i to grupper, der skulle se forskellige tre minutters videoer for at teste, hvilken en video, der virkede bedst til at få deltagerne på nye idéer.

Den ene gruppe så en "kedelig" video af to mænd, der folder vasketøj.

Den anden gruppe så en "moderat engagerende" video fra klassikeren "When Harry Met Sally." I filmen fra 1989 demonstrerer Meg Ryans karakter, hvordan man på en overbevisende måde faker en orgasme.

Resultatet af opgaven var, at folk fik væsentlig flere idéer, mens de så klippet fra "When Harry Met Sally," mens den kedelige video omvend virkede hæmmende på kreativtet. Tankevandringen var bedst i den moderat intensive opgave.