Da Luis Eduardo Alves Lima første gang så den umiskendelige sorte rygfinne skære gennem vandet, mens han sejlede fra Lissabon til Ibiza, blev han begejstret.
Men spændingen blev hurtigt til bekymring, da den brasilianske sømand indså, at en flok spækhuggere havde låst sig fast på et mål.
Det mål var hans sejlbåd
Mødet, som fandt sted omkring klokken 14 lokal tid den 4. juni, fandt sted tæt på Gibraltarstrædet, en kyststrækning, der er blevet berygtet for spækhuggerangreb på fartøjer.
"Det var mit første møde med spækhuggere, og først syntes jeg, det var smukt at sejle med dem," sagde Lima til 9news.com.au.
Men så gik det op for ham, at han var omgivet af otte rovdyr øverst på fødekæden.
Mødet tog en drejning
"Jeg var ikke klar over, at jeg blev angrebet, før jeg efter et par minutter så en spækhugger, der knækkede roret, og jeg indså, at det var mere alvorligt, og de var ikke så venlige, som delfiner er," sagde Lima.
"Da min sejlbåd er en meget stærk klassisk Hallberg-Rassy, formåede de kun at bryde roret på trods af, at de ramte skroget med deres hoveder og forsøgte at vælte båden.
"Jeg var meget overrasket."
Lima slukkede motoren og holdt fartøjet stille, da spækhuggerne ramlede hans 12 meter lange sejlbåd, som vejer omkring 12 tons, i omkring 20 minutter.
Så stoppede de.
Intelligente angribere
Men flokken vendte tilbage igen en time senere.
"Anden gang var det hurtigere, fordi de ikke havde andet at gøre, da de allerede havde taget roret," sagde han.
"Jeg tog straks til Barbate for at reparere båden."
Lima stemplede angrebet som "intelligent".
Sømanden har opfordret andre til at undgå Cadiz-regionen til Gibraltar og sejle tæt på kysten i stedet for gennem dybt vand, hvor det er muligt.
Hans kommentarer gav genlyd fra en anden sømand, Greg Blackburn, som også stødte på en flok spækhuggere nær Tanger i Marokko den 2. maj.
Bliver lært op
"Du kan se i en af (mine) videoer matriarken komme op og angribe roret med kalven ved siden af hende, så falder hun tilbage, og så kommer den lille kalv ind for at prøve," sagde Blackburn.
"Det var bestemt en form for uddannelse, undervisning i gang."
Hvad kunne være årsagen til spækhuggerangreb
Biologer har længe teoretiseret, hvad der kunne udløse angrebene, som først begyndte i 2020.
Forklaringerne har indtil videre varieret fra territorial, defensiv eller jagtadfærd.
Dr. Alfredo López Fernandez, en biolog ved University of Aveiro i Portugal og repræsentant for Grupo de Trabajo Orca Atlántica, eller Atlantic Orca Working Group, hævdede i sidste måned, at en traumatiseret spækhugger kendt som White Gladis, fører an.
Han sagde, at adfærden startede efter et "kritisk øjeblik af smerte", potentielt resultatet af kollision med et fartøj, som andre dyr lærte at efterligne.
White Gladis kan identificeres med ar, som har dannet striber på hendes krop.
Vildtforsker Dr. Vanessa Pirotta fortalte 9news.com.au, at teorien holder vand.
"Vi lærer mere om disse spækhuggerhændelser hver dag," sagde hun.
"Idéen bag den traumatiserede spækhugger 'White Gladis' fortsætter med at vokse med yderligere observationer af hendes udførelse af målrettede adfærd."
De har brug for hjælp
"Disse spækhuggerangreb er rettet mod bådror og de bider dem og nogle gange får dem til at falde af. Det er muligt, at hun har haft en negativ interaktion, som har fremmet denne målrettede adfærd.
Hun sagde, at der er en mulighed for, at dyrene vil fortsætte fra adfærden, men tilføjede, at der skal gøres mere for at hjælpe både mennesker og dyr.
"Måske er dette en adfærd, som vil forsvinde, selvom det er to år siden, og vi fortsætter med at se målrettede interaktioner," sagde hun.
"Forsøg på at afbøde sådanne interaktioner fortsætter. At lære mere om spækhuggerens adfærd i området fortsætter, og uddannelse omkring sådanne begivenheder for søfolk er nøglen.
"Virkeligheden er, at ingen ønsker, at der skal komme nogen skade ud af dette, og myndighederne vil gøre deres bedste for at beskytte både spækhuggere og søfolk.
"Hvordan det præcist vil blive gjort, er endnu ikke klart."
De fleste af interaktionerne hidtil har været relativt harmløse, omend dyre. Det menes, at der har været mere end 500 spækhuggere siden 2020, hvor kun adskillige fartøjer er sænket. Lima, der rejser gennem Europa med båd, anslår, at hans skadesregning vil løbe op på omkring €6.000