Restaurant indfører nyt gebyr: Er det over stregen eller helt fair?

Udland

30/10/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Mia R.

Et spisested har skabt røre ved at pålægge ekstra gebyrer målrettet en række børnefamilier, hvilket har udløst en blanding af forargelse og støtte fra kunderne.

Restauranten har indført et "gebyr" for "voksne, der ikke kan opdrage", og nogle kunder er blevet opkrævet omkring 350 kr. på grund af deres urolige børn. Men er det en god idé, eller er det en overtrædelse af kundeservice?

Urolige børn, ekstra gebyr

Restaurantens ejere gjorde det klart på menuen, at der ville være et ekstra gebyr for "voksne, der ikke kan opdrage". Der var også en advarsel om, at personer, der var uhøflige over for serveringspersonalet, ville blive bedt om at gå. Derudover blev kunderne opkrævet ekstra for større selskaber over seks personer, deling af regningen og bestilling fra fødselsdagsmenuen. Dette tiltag har, ikke overraskende, skabt en del uro blandt gæsterne, skriver Daily Star.

Blandede reaktioner online

På sociale medier og i online anmeldelser har kunderne udtrykt deres utilfredshed med denne praksis. Et billede af menuen blev delt på Reddit, hvor det modtog mere end 12.600 kommentarer. En bruger skrev: “Det forbavser mig, hvor mange forældre der ikke bekymrer sig om deres børn, der opfører sig som idioter på en restaurant." En anden kommenterede: “Jeg synes, det er en god idé med et gebyr for dårligt forældreskab – måske flere etablissementer skulle gøre dette."

Forsvar og kritik af gebyrpolitikken

På den anden side var der også nogle, der var uenige i restaurantens politik. En Redditor sagde: “At være en Karen går begge veje, og denne restaurant giver mig Karen-vibes. Passiv aggressiv menu, manglende konsekvent formatering eller kapitalisering, kompliceret prissætning osv.”

En debat om forældreskab og restaurantetikette

Denne episode har fremprovokeret en større diskussion om, hvorvidt restauranter skal have ret til at pålægge gebyrer for urolige børn eller dårlig opførsel. Det bringer også spørgsmålet på banen om, hvorvidt det er forældrenes eller restaurantens ansvar at håndtere urolige børn under et restaurantbesøg. Mens nogle mener, at det er en god idé at holde støjende og urolige børn i skak, mener andre, at det er en overtrædelse af god kundeservice og et udtryk for en uhøflig holdning over for kunderne.

Gebyret for "dårlig forældreskab" er et eksempel på, hvordan restauranter forsøger at håndtere udfordringerne ved at balancere god kundeservice med at opretholde en behagelig atmosfære for alle gæster. Diskussionen vil sandsynligvis fortsætte, da restauranter og kunder navigerer gennem de komplekse sociale etiketter, der er forbundet med at spise ude og god forældreskab.