Modtager du mystiske MobilePay-anmodninger? Så bør alarmklokkerne ringe.
Lige nu læser andre
Når kalenderen rammer november, går mange danskere ind i en travl periode. Black Friday, julegavejagt og gode tilbud betyder, at der bliver handlet mere end normalt – og netop den øgede aktivitet har desværre fået svindlerne på banen.
Derfor kommer MobilePay nu med en klar besked: Pas ekstra godt på – og lad være med at swipe, hvis du ikke selv har sat en betaling i gang.
En travl tid – også for svindlere
Black Friday og dagene op til er blevet en magnet for gode tilbud, men også for digitale bedragere. MobilePay fortæller via sikkerhedsplatformen Mit digitale selvforsvar, at de har set en ny og bekymrende tendens, som særligt rammer i disse uger.
Her ringer svindlerne ud til helt tilfældige danskere og udgiver sig for at være fra banken, politiet, MitID – eller MobilePay selv. De kommer med en dramatisk historie om, at der netop nu foregår svindel mod modtagerens konto, og at der straks skal handles for at stoppe det.
Historien, der lokker ofrene i fælden
Svindlen foregår efter en fast skabelon. Ifølge MobilePay siger gerningsmanden typisk, at “der er svindel i gang” via MobilePay hos populære kæder som Elgiganten, Power eller IKEA. Derfor skal nogle køb angiveligt “annulleres”.
Læs også
For at gøre det, vil offeret modtage en række MobilePay-anmodninger, som de bliver bedt om at godkende hurtigt, ofte under pres.
Men virkeligheden er en helt anden.
“I virkeligheden er svindleren ved at købe ind på de selvsamme kæders hjemmesider og betale med offerets MobilePay. Når offeret godkender den påståede annullering, der i virkeligheden er en betaling, bliver købet gennemført, og der bliver betalt.”
MobilePays klare råd: Lad være med at swipe
For at beskytte danskerne deler MobilePay et meget vigtigt råd:
“MobilePay advarer om, at man aldrig må swipe på en handling, man ikke selv har sat i gang og at man læser grundigt, inden man swiper.”
Læs også
Svindlere bruger ofte tidspres som våben. De vil have dig til at reagere hurtigt – før du når at tænke over, hvad du godkender.
Hvis skaden allerede er sket
Har man alligevel godkendt en falsk anmodning, er der stadig mulighed for at handle hurtigt.
MobilePay anbefaler:
“Har man været udsat for dette, kan man forsøge at kontakte butikken og annullere købet.”
Derudover bør man altid kontakte sin bank og melde episoden til politiet.