Regeringen og telebranchen går sammen: Sådan vil man dæmme op for falske opkald og SMS-beskeder

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Digitaliseringsminister Caroline Stage og erhvervsminister Morten Bødskov lancerer i dag sammen med Teleindustrien, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk og Finans Danmark tre initiativer til at begrænse svindel med falske opkald og SMS-beskeder.

En sms med et link til, hvornår din pakke bliver leveret.

Eller et opkald fra et dansk nummer fra en, der udgiver sig for at være din bankrådgiver.

Det virker uskyldigt, men i mange tilfælde er det vellignende svindel, hvor it-kriminelle lykkes med at lokke personlige oplysninger og store beløb ud af uheldige danskere.

Digital svindel er et stigende problem, og derfor præsenteres i dag tre nye initiativer, som skal hjælpe med at sætte en stopper for de it-kriminelles svindel:

  1. Filtrering af SMS’er: Der indføres en firewall, som sorterer sms’er med tegn på svindel fra.

  2. Udvidet spoofing-beskyttelse ved fup-opkald: Beskyttelsen skal mindske antallet af opkald, hvor svindlere foregiver at ringe fra et dansk nummer.

  3. Phishing-beskyttelse i MitID: Nyt sikkerhedslag i MitID, så man for eksempel bliver advaret, hvis man er ved at logge ind på en falsk udgave af MitID på en phishing-hjemmeside.

I 2023 modtog dansk politi over 35.000 anmeldelser om it-relatereret økonomisk kriminalitet. Det var en stigning på 30 procent sammenlignet med året før. Anmeldelserne viser, at der er sket en stigning i brugen af falske sms’er og fup-opkald, hvor svindlere udgiver sig for at være fra for eksempel banken eller offentlige myndigheder med henblik på at lokke personlige oplysninger ud af danskerne.

Læs mere om de tre initiativer, samt tal og fakta vedr. digital svindel her.

Ældresagen jubler

Direktør i Ældresagen, Bjarne Hastrup, siger om de nye initiativer:

”Vi har alle sammen brug for at kunne være trygge i en verden, der er så digital som vores. Vi har dog med stor bekymring konstateret, at den forfærdelige digitale svindel er i stigning, og at det bliver værre og værre for hver dag. Derfor takker Ældre Sagen aftalekredsen for disse tre initiativer, som er et vigtigt skridt på vejen mod en mere tryg og sikker digital hverdag. Vi kæmper samtidig videre for, og at alle, der kan, skal tage ansvar for bekæmpelsen af svindel. Derfor ser vi også frem til det videre samarbejde i denne aftalekreds med den ansvarlige minister for bordenden til at sikre samling og handling.”