Danmark er blandt de mest aktive lande i Europa ifølge EU kommissionen, og en ny undersøgelse fra OnePoll, foretaget på vegne af techvirksomheden OnePlus, afslører, at hver tredje dansker motionerer i 1-2 timer dagligt.
Og det er godt nyt, da det er langt over Sundhedsstyrelsens anbefaling på 30 minutters daglig motion.
Mobilen spiller her en central rolle i mange danskers motionsrutine. Men hvordan vi bruger mobilen – og hvilke problemer vi møder – varierer betydeligt afhængigt efter, hvor i landet vi er bosat. Dette har OnePlus undersøgt nærmere.
Københavnere bruger mobilen i pauser, mens resten af sjællændere går tur med mobilen
Mange flere danskere har mobilen oppe af lommen, når de motionerer. På landsplan bruger 53% af danskerne deres mobil til musik eller podcasts under træning, mens 12% bruger den til at tracke deres træning.
Desuden viser tallene, at gåture (57%), styrketræning (30%), cykling (26%) og løb (17%) er de mest populære motionsformer, hvor mobilen er med som følgesvend.
Der er dog store forskelle på, hvordan mobilen bruges i de forskellige regioner:
I Region Sjælland bruger 49% mobilen under gåture, hvilket er højere sammenlignet med andre regioner.
Hovedstaden topper listen for mobilbrug i pauser mellem øvelser (42%).
Midtjylland har den laveste andel, der bruger mobilen under cykling (24%).
Syddanmark er førende i brugen af mobilen under jogging eller løb (38%).
Mobil-frustrationer under motion: Sollys, døde batterier og våde fingre
Selvom tallene viser, at mobilen er en uundværlig træningsmakker, er den også kilde til frustration for mange danskere. Den største irritation på landsplan er, at skærmen er svær at se i stærkt sollys (25%), men problemerne her varierer også regionalt:
Hovedstaden oplever den største frustration med skærme, der er svære at se i solen (32%).
I Region Sjælland er batteriets korte levetid det største problem (26%).
Syddanmark klager oftere over tunge eller store mobiler (21%) sammenlignet med andre regioner.
Midtjylland har den laveste andel, der er frustreret over skærmens synlighed i sollys (18%).
Disse krav stiller vi til vores mobil ifølge techekspert
Ifølge Thor Gøtz, techekspert og landechef hos OnePlus, er disse frustrationer ikke overraskende. De afspejler nemlig et markedet med stigende efterspørgsel på funktionalitet og pålidelighed i smartphones.
"Vores forventninger til mobiler er blevet markant højere de seneste år. I dag skal mobilen følge med os og tilpasse sig vores liv - og ikke omvendt. Med andre ord, skal mobilen være funktionel under alle forhold - fra at holde batteriet kørende under fysiske aktiviteter uden at være for tung på løbeturen, til at skærmen reagerer, selv når du er gennemblødt og på farten," siger Gøtz.
Han peger på, at selv de nyeste modeller på markedet kan have svært ved at imødekomme disse krav. Derfor er OnePlus begyndt at udvikle nye funktioner, eksempelvis deres AquaTouch-teknologi, der introduceres i smartphones som OnePlus 12 og OnePlus Nord 4 – begge lanceret i Danmark tidligere på året. AquaTouch er nu en central funktion i hele virksomhedens nyeste produktserier, fra top til bund.
"Vores AquaTouch har kun været på markedet under et år, så det er ikke overraskende, at ikke alle danskere kender til vores unikke teknologi endnu. Kort sagt gør AquaTouch, at skærmen reagerer, selv når både den og dine fingre er våde. Så uanset om du er gennemblødt af sved eller regn, slipper du for de frustrerende irritationsmomenter,” fortæller landechefen og fortsætter:
“Vi fortsætter med at udfordre standarderne i branchen og er stolte af at være brancheførende inden for lynopladning, lang batterilevetid og innovative funktioner som AquaTouch, der sætter nye standarder for, hvad en smartphone kan," afslutter Gøtz.
Derfor udskifter vi mobilen
Undersøgelsen viser samtidig, at næsten hver anden dansker (47%) beholder deres mobil i op til fire år, før de overvejer at skifte den ud.
Her tegnes kravet om funktionalitet og pålidelighed sig igen i markedet. Det er nemlig funktionaliteten, der driver beslutningen om at opgradere, da 51% af danskerne vil skifte mobilen, hvis batteriet begynder at svigte. Til sammenligning er det 41%, der skifter, hvis modellen er forældet, og 40%, der gør det, hvis mobilen er fysisk beskadiget.