MobilePay ramt af spøjs fejl: Kom til at sende brugere til forkert land

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Tirsdag blev betalingsydelsen fanget i besynderlig fejl.

Berigtigelse: Før fremgik det af overskriften, at flere millioner brugere af MobilePay var blevet ramt. Dette er ikke sandt, da appen ganske vist har 4,5 mio. brugere i Danmark, men at det langt fra var alle, der blev ramt af den tekniske fejl. Derudover er andet afsnit blevet ændret til at beskrive, hvad der skete mere præcist. Vi beklager fejlen.

Tirsdag morgen oplevede MobilePay-brugere en usædvanlig fejl, da en opdatering af betalingsappen skabte forvirring blandt iPhone-brugere.

Et forkert link i appen ledte brugerne til det norske søsterselskab Vipps' betalingsapp, hvilket førte til midlertidig forvirring og frustration.

Det skriver B.T..

Sendte til "forkert land"

Problemet opstod mellem kl. 9 og 10, da brugere forsøgte at foretage betalinger eller anmode om penge gennem appen.

De blev mødt med beskeden om, at appen skulle opdateres.

Men da de fulgte linket i beskeden, blev de dirigeret til Vipps i stedet for MobilePay.

Eller sagt på jævnt dansk: Brugerne blev simpelthen sendt til det forkerte land.

"Vi stoppede opdateringen på iOS da vi opdagede fejlen," udtaler Mads Allingstrup, kommunikationsansvarlig hos MobilePay.

Selskabet har ikke oplyst, hvor mange brugere der blev berørt af fejlen.

Du skal selv fikse det

Løsningen for de berørte brugere er enkel, men kræver manuel indgriben.

"Har man modtaget beskeden i appen med det forkerte link, opfordrer vi til, at man opdaterer MobilePay manuelt via App Store. Det gør man ved at søge MobilePay-appen frem og hente den nyeste version," forklarer Allingstrup.

MobilePay har en stor brugerbase med 4,5 millioner brugere i Danmark, hvilket gør enhver teknisk fejl betydningsfuld.