Er kommet for at blive: Sådan undgår du at falde i svindlernes digitale fælder

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

70 procent af danskerne har prøvet at blive udsat for forsøg på identitetstyveri. En af de mest udbredte metoder er såkaldt ’phishing’, hvor svindleren udgiver sig for at være en myndighed, virksomhed eller bekendt. GF Forsikring har samlet de bedste tips til at spotte faren i tide.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

”Din pakke er tilbageholdt i tolden. Klik for at betale toldafgiften og få den tilsendt”.

En mail med den type indhold er de fleste danskere bekendt med. Måske modtageren endda oplever, at logo, design og tekst ser helt reelt ud. Klikker man på linket i mailen, ledes man til en side med MitID-login og betalingsoplysninger – og snart er skaden sket.

Den type svindel er kommet for at blive, fortæller direktør for Skadehjælp hos GF Forsikring, Martin Rundager.

"Svindel er blevet langt mere udbredt de seneste år, og vi forventer, at udviklingen fortsætter. Vi oplever desværre, at svindlerne bliver bedre til at efterligne troværdige afsendere, og i de værste tilfælde er det familiemedlemmer eller bekendte, som bliver efterlignet. AI har gjort det endnu nemmere at masseproducere falsk indhold, og dermed stiger risikoen for, at nogen går i fælden. Det er ikke som i gamle dage, hvor dårligt formulerede mails gjorde det nemt at spotte svindel. Så svindelmetoderne og teknologien udvikler sig hele tiden, derfor holder vi også skarpt øje med udviklingen."

Det stigende problem med cyber-svindel har blandt andet gjort, at GF Forsikring har udviklet medlemsfordelen ”identitetstyveri”, som alle private medlemmer i GF automatisk er omfattet af. Her bliver medlemmerne hjulpet med fastslå omfanget af et eventuelt identitetstyveri – og de får hjælp til at begrænse de konsekvenser, det kan medføre.

Sådan spotter du en svindler

De seneste år har emnet fået mere opmærksomhed. Det Kriminalpræventive Råd kalder it-kriminalitet for ’et voksende samfundsproblem’, og regeringen har lanceret en national strategi for cyber- og informationssikkerhed med ønsket om at følge den løbende udvikling i trusler og digitale sårbarheder. Samtidig viser den årlige Offerundersøgelse, at antallet af danskere, der var udsat for digital svindel, steg fra 150.000 i 2022 til 190.000 i 2023.

"Det er godt, at myndighederne har fokus på at gøre noget ved problemet, og som forsikringsselskab vil vi også gerne gøre vores del. Derfor opfordrer vi vores medlemmer til at følge nogle råd for at beskytte sig selv. Hvis man bruger dem, vil svindlerne få svært ved at nå igennem med deres falske mails, og derudover skal man selvfølgelig altid gøre sig umage med at vurdere ægtheden af de mails, man modtager, særligt når det handler om personoplysninger og penge," siger Martin Rundager.

Cybersikkerhed har fået sin egen årlige mærkedag: Den 13. marts 2025 afholdes Cyber Security Dagen i både København og Aarhus. Bag arrangementet står Dansk Industri, IT-Branchen, Cisco og TDC Erhverv.

GF Forsikrings råd til at forebygge

Identitetstyveri:

Pas på dine personlige oplysninger: Svindlerne får fat i mailadresser gennem datalæk og offentligt tilgængelige oplysninger. Derfor kan det være en god idé at skjule oplysninger som telefonnummer og e-mail fra internettet og sætte begrænsninger på din facebookprofil.

Vær forsigtig med dit CPR-nummer: Oplys aldrig CPR-nummer til myndigheder eller virksomheder, du ikke har tillid til. Hvis du bliver bedt om at oplyse CPR-nummer, så spørg, hvorfor du skal oplyse det.

Vær omhyggelig med din papirpost: Makulér eller riv personlige papirer i stykker, inden du smider dem ud. Klip også gamle dankort, sundhedskort og lignende i stykker, før de ryger i skraldespanden.

Anden it-svindel:

Hold computer, telefon og tablet opdateret: Opdateringerne kan indeholde vigtige sikkerhedsopdateringer, som sørger for, at alle dine enheder er bedst beskyttet mod hackerangreb og andre sikkerhedsbrud.

Benyt sikre adgangskoder: Lav stærke og unikke adgangskoder til tjenester som din e-mailkonto, profiler på sociale medier og MitID. Som udgangspunkt bør adgangskoden bestå af minimum 12 tegn, bestående af både store og små bogstaver, tal og specialtegn. Du kan også styrke adgangskoden ved at bruge to-faktor-godkendelse.

Kryptér dit trådløse netværk: Sørg for, at dit trådløse netværk er krypteret og sikret med adgangskoder. Er du i tvivl om, hvordan du gør, kan du kontakte din internetudbyder eller tjekke brugsanvisningen til din router.