Stigende interesse for sammenhæng mellem duft og social interaktion
I de senere år har videnskaben fundet ud af stadig mere om, hvor stor betydning dufte har for den måde, vi omgås hinanden på.
Et studie viser for eksempel, at heteroseksuelle mænd synes at have større interesse for kvinder, når de er på det højeste stadie i deres menstruationscyklus, eller når de er seskuelt ophidsede, men ikke viser det direkte. Og faktisk kan disse såkaldte feromoner få mænd til at drikke mere i byen af den grund.
Og omvendt ser det også ud til, at mænd dufte har stor betydning for kvinders tiltrækning af dem.
Gav svedlugtende t-shirt til kvinder
I en nylig australsk undersøgelse fra 2019 bad forskerne 82 heteroseksuelle kvinder mellem 18 og 35 om at vurdere heteroseksuelle mænds kropslugte og ansigter. Halvdelen af kvinderne var single, mens den anden halvdel havde en partner.
I mellemtiden gav forskerne mændene en t-shirt og bad dem om at svede i den over 24 timer, før de skulle give dem tilbage igen, og forskerne klippede derpå armhulen ud af t-shirten og gav den til kvinder til at lugte.
Når kvinderne duftede til duften, skulle de derefter bedømme, hvor meget de kunne lide lugten, og om den duftede sexet.
Ansigterne blev derefter præsenteret tilfældigt for kvinderne, og de skulle vurdere på den baggrund mændendes tiltrækningskraft, sexethed, intelligens, loyalitet, venlighed, troværdighed, maskulinitet, og om de lignede en god partner.
Forskerne fandt derefter ud af, at single mænds kropsodor lugtede stærkere for kvinderne, end mænd i partnerskab, og kvinderne vurdere enlige mænds ansigter som mere maskuline end mænd i partnerskab.