3 skarpe tips til tekstforfatning som en tekstforfatter

Sponseret indhold

01/02/2021

Foto: Pexels @Andrea Piacquadio
Foto: Pexels @Andrea Piacquadio

Skrevet af Emil B.

Mange ældre skriver til hjemmesider, læserbreve, Facebook og Instagram. Derfor viser vi dig her med assistance fra Cortekst, hvordan du løfter dine tekster.

Peter Jensen er 47 år. Han kører Volvo og har to børn. Og så er han en meget travl herre. Faktisk så travlt, at du virkelig skal anstrenge dig for at skrive tekster, så han gider læse dem.

Peter er selvfølgelig ikke en rigtig person. Han er en såkaldt tekstpersona, jeg som tekstforfatter ved Cortekst bruger, når jeg arbejder som tekstforfatter for at målrette tekster, så de fanger en specifik målgruppe.

Han er derfor meget vigtig for at forstå, hvordan tekstforfatning foregår, og hvordan tekst bliver rettet imod den enkelte person.

Med fangende overskrifter skriver du som en tekstforfatter

Overskriften skal få Peter til at læse videre. Læsere skimmer ofte teksten, så hvis overskrifterne ikke står ud, er der en god chance for, at læseren springer videre til næste hjemmeside.

Så hvad gør du, når de skal lave skrive en overskrift? En måde, jeg som tekstforfatter Cortekst arbejder med overskrifter på, er med et fokus på udbytte. Du skal præcist beskrive i din overskrift, hvorfor det gavner læseren at læse med i din overskrift. Peter skal altså have et udbytte af at læse med. Ellers dropper han teksten.

En anden måde er den såkaldte protestregel. Du fortæller, hvordan du skriver et skarpt nyhedsbrev, men det er ikke altid nok. Peter har en måske en indvending: ”Det tager lang tid.” Du skal derfor samtidig også imødekomme den indvending ved at skrive, at han derudover sparer tid. På den måde kommer du hans protest i forkøbet allerede i overskriften.

En tredje måde, jeg arbejder som tekstforfatter hos Cortekst, er at skrive en fangende overskrift ved at bruge tal. Se fx overskriften for denne artikel: ” 3 skarpe tips til at skrive tekster som en tekstforfatter”. Når Peter læser den, bliver han øjeblikkelig klogere på, hvor højt udbytte han får, og hvor lang tid, han skal sætte af til at læse den.

En tekstforfatter gør teksten læsevenlig

Er din tekst svær at læse, opgiver læseren hurtigere at læse teksten. Hvem kender ikke de store tekstklumper, som er med i akademiske opgaver. Du skal derfor være opmærksomhed på at gøre din tekst læsevenlig.

Som tekstforfatter hos Cortekst har jeg fx stort fokus på at opdele tekst i mindre tekstafsnit, så en læser som Peter føler, det er langt mere overskuelige tekstbidder, de skal læse.

Det gør det nemmere for Peter at skimme teksten igennem, uden han skal skimme uoverskuelig store tekstbidder.

Det råd hænger godt sammen med et andet råd: Tænk på f’er. En person læser i et F-mønster. Det passer faktisk med, at læserne først scanner overskrifterne, og derefter læser de sig igennem selve teksten med fokus på det udbytte, de vil have.

Hos Cortekst er vi derfor meget opmærksomme på at skrive teksten med f-reglen i mente for at fastholde en læser som Peters opmærksomhed.

Som tekstforfatter fokuser jeg på min læsers irritation – og hjælper så med løsning

P.A.S. modellen er en meget udbredt model, der hjælper dig med at strukturere din tekst. Kort sagt opdeler den din tekst i mindre bidder med hver sin funktion, der samlet set udpeger og uddyber en irritation hos Peter og derefter hjælper med at løse det problem. Og det er et af de vigtigste redskaber, hvis du vil skrive som en tekstforfatter.

P står for pain. Det er det problem, din læser står i lige nu. Det skal skabe en identifikation med teksten og give en grund til, hvorfor læseren, Peter i vores tilfælde, skal læse med videre, og hvilket udbytte han får ved at læse med.

A er agitation. Her uddyber du det problem. Du viser, at du har en dybere forståelse af Peters problem og skaber en relation mellem dig og din læser.

Til sidst giver du en løsning på problemet. Det er s som solution. Læseren har etableret en relation med dig, og nu forventer han eller hun, at du giver en løsning på netop det problem, han står i, og det gør du så i resten af teksten.

Regler – ikke love

Det er klart, at de tre ovenstående råd ikke er mejslet i sten. Det er guidelines, du kan arbejde med, og som du kan vælge at bryde, hvis du vil det.

Måske tænker du at vende rundt på PAS-modellen eller skrive en humoristisk og negativ udgave af en overskrift: ”sådan skriver du IKKE en fangende overskrift”. Det er op til dig.