Se top 3: Disse feriedestinationer er der flest danskere, der genbesøger

Rejse

24/03/2025

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Nogle foretrækker nyt og andre foretrækker det velkendte. Disse tre sommerdestinationer har fleste tilbagevendende gæster.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Er du også typen, der bestiller en pizza, når du er på restaurant, fordi du vil være sikker på, at du kan lide det og bliver mæt? Eller måske du er typen, der kan lide at gå med en ret, hvor du ikke helt ved, hvad du skal forvente?

Rejseselskabet TUI ser et lignende mønster, når det kommer til salget af rejser. Flere af os er nemlig tryghedsnarkomaner, når det kommer til valg af rejsemål, og derfor ender vi ofte med at rejse til et sted, hvor vi allerede har været.

”Ferien er meget hellig og for de fleste den vigtigste tid på året. Det er her, vi skal have det godt og slappe af, og for mange er det også her, hvor pengepungen bliver åbnet en lille smule ekstra. Derfor er der også mange, som ikke tør tage chancer, når det kommer til valg af ferie,” siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI.

Disse tre destinationer har flest gengangere

Ikke overraskende er tre velkendte rejsemål ved Middelhavet på listen over de destinationer, som har flest tilbagevendende gæster.

Tal fra TUI viser, at halvdelen af de gæster, som har bestilt en rejse med selskabet til Kreta denne sommer, har været der med TUI før.

For Tyrkiet er samme tal 49 procent, mens Cypern indtager tredjepladsen med 41 procent.

”Når man ikke ønsker at tage chancer med sin ferie, ender man ofte på den samme destination eller det samme hotel. Der er også en stor ro i det faktum, at man ikke skal forholde sig til nye omgivelser, når man rejser. For nogle er det den bedste måde at slappe af på, når man allerede ved, at en bestemt ferieform fungerer,” tilføjer Mikkel Hansen.

Hotellet er vigtigere end destinationen

Dét, der betyder mest for de rejsende, er ifølge TUI hotellet. Destinationen er også vigtig, men sekundær sammenlignet med hotellet. Tendensen hænger sammen med, at 55 procent af TUI’s gæster er børnefamilier.

”Hotellet er det, der kan få gæsterne til at ændre ferieplaner. For specielt børnefamilier har hotellet stor betydning, fordi der er mere praktik at forholde sig til, når man rejser med små børn,” siger Mikkel Hansen.