Hos forsikringsselskabet Alm. Brand Group, der har mere end 550.000 danske privatkunder, hvor Alm. Brand hører under, oplever man stor interesse fra danskerne om, hvordan de bedst sikrer sig en tryg og problemfri ferie.
4 spørgsmål fylder mest
Ifølge Jan Graversgaard, skadesdirektør i Alm. Brand, er det hovedsageligt fire ting danskerne ringer om inden afrejsen i efterårsferien. Og særligt én ting fylder ekstra meget.
”Det er ikke overraskende, at forsinket eller bortkommen bagage er den ting, som fylder mest for danskerne. For vi ved, at det giver en dårlig start på ferien, hvis bagagen er forsinket. I udgangspunktet dækker rejseforsikringen ved bagageforsinkelser, og er du fortsat i tvivl, så vi sidder vi klar i vores kundecenter til at rådgive vores kunder, hvornår forsikringen dækker,” siger han.
Foruden bagageforsinkelser fylder sygdom under rejsen også en del samt henvendelser om flyaflysninger også er et opmærksomhedspunkt hos danskerne.
”Ved aflyste fly, flyforsinkelser og lufthavnsstrejker generelt, skal kunderne kontakte fly- eller rejseselskaberne direkte. Er der derimod tale om bortkomne ting eller mistede ejendele, så er du meget velkommen til at rette henvendelse til os,” siger Jan Graversgaard og tilføjer:
"Ved sygdom op til eller under din rejse skal du kontakte dit forsikringsselskab. Hvis du er kunde hos os, kan du ringe døgnet rundt via vores akuttelefon.”
Gode råd
Rejseforsikringen dækker blandt andet:
Den dækker alt lige fra sygdom, hvis du kommer til skade eller skal fragtes hjem. I værste tilfælde også ved evakuering.
Forsinkelse. Her er du dækket ved transportforsinkelse, bagageforsinkelse og forsinket fremmøde. Du kan købe de mest nødvendige
Ødelagt ferie. Her dækker forsikringen erstatningsrejse eller kompensation for ødelagte rejsedøgn
Indboforsikringen dækker blandt andet:
Hvis din bagage bliver stjålet, er det ikke flyselskabet, der dækker. Derimod er det indboforsikringen. Husk at få en politirapport fra det lokale politi