Billetformidlere sætter danske rejsende i knibe: Klagerne hober sig op

Rejse

10/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Hver tredje dansker har købt flybilletter gennem en billetformidler, men man skal være klar over, at det kan skabe store problemer, hvis noget galt på rejsen.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mulighederne er mange, og priserne kan være meget forskellige. Det kræver grundig research for danskere, der skal booke flybilletter til ferien, hvis man vil sikre sig de bedst mulige billetter, når det kommer til pris og komfort. 

Det har billetformidlere gjort utroligt nemt for forbrugerne. Så længe der ikke går noget galt på rejsen. Data fra Trafikstyrelsen viser nemlig, at i 28 procent af de klager de har modtaget over flyselskaber i 2024, er billetterne købt gennem en bookingportal eller rejsebureauer.  

Det kan som forbruger være besværligt at gennemskue, hvordan man er stillet, når man vil klage, og man har købt sin billet via en billetformidler.

Der er dog gode råd at hente, når drømmeferien skal bestilles, lyder det fra Line Elikofer, der er kontorchef i Trafikstyrelsen: 

”Rent juridisk står man bedst, hvis man booker direkte gennem ét flyselskab, og at man laver én samlet booking, uanset om rejsen har flere etaper. Ellers risikerer man, at der ikke er mulighed for erstatning i forbindelse med forsinkelse eller aflysning,” siger Line Elikofer og uddyber

”For eksempel er man som udgangspunkt selv ansvarlig, hvis man bestiller igennem en bookingportal, og mellemlandinger undervejs betyder, at man misser det næste fly.” 

Hver tredje har købt rejse gennem billetformidler 

I en ny undersøgelse, som er lavet af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, svarer hver tredje dansker, der har rejst til udlandet inden for de seneste fem år, at de på et tidspunkt har benyttet sig af en billetformidler.  

Men selvom det kan være fristende at spare både tid og måske endda penge ved at bruge en billetformidler, så mener fagchef i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum Andersen, at folk bør tænke sig om en ekstra gang, inden de køber sin rejse.  

“Som rejsende er det vigtigt, at man kan være tryg ved, at man får hjælp og eventuelt erstatning, hvis der sker uforudsete hændelser. Vil man være sikker på det, så er det vores klare anbefaling, at man køber sine flybilletter direkte gennem europæiske flyselskaber, eller at man benytter sig af rejsebureauer og køber en pakkerejse, hvor man ved, at der er styr på tingene fra udrejse til hjemrejse.”  

Hvis man oplever udfordringer på flyrejsen, kan man finde svar på spørgsmål og klage gratis på hjemmesiden www.flypassager.dk, som Trafikstyrelsen står bag. 

Det viste undersøgelsen

Har du købt flybilletter gennem en billetportal som Kiwi.com, Ticket.com eller Flybillet.dk

Ja - 30 procent

Nej - 68 procent

Ved ikke - 3 procent

Totalsum - 100 procent

Undersøgelsen er foretaget blandt 904 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige i september 2024.

Tal fra Trafikstyrelsen

Trafikstyrelsen har fra og med 01-01-2024 og 25-09-2024 modtaget i al 1.420 klager over flyselskaber. Ud af disse er billetten i 395 tilfælde købt gennem en formidler (både billetportaler og rejsebureauer).