Et stort rejsefirma afslører hemmeligheden bag lavere priser og færre turister.
Lige nu læser andre
Stadigt flere verdensborgere har fået råd til at rejse, og det har medført øget pres på de mest populære, europæiske rejsemål som Venedig, Barcelona, Mallorca og De Kanariske Øer.
Lokalbefolkningerne demonstrerer mod masseturisme, og kræver bedre politisk styring – for nok bidrager turistindustrien enormt i form af arbejdspladser og økonomi, men den lægger samtidig pres på infrastruktur, natur og boligpriser.
Rejsekoncernen Sunweb Group er en af de største rejsearrangører i Europa med over en million rejsende på sol og skiferie årligt. Her arbejder man målrettet med at tage del i ansvaret for at løse problemer med masseturisme.
Skriver Sunweb Group i en pressemeddelelse.
– Masseturisme er skidt for alle, også de besøgende, der oplever timelange køer til attraktioner, trafikpropper og overfyldte strande. Vi mener ikke løsningen skal findes i forbud og restriktioner, men i at arbejde med at lokke flere til at rejse udenfor højsæsonen og til mindre kendte rejsemål. Vi ser allerede en stigning på 10 % rejsende i forårs- og efterårsmånederne over de seneste tre år, fortæller Jan Lockhart, der er nordisk chef i Sunweb.
Konkret arbejder Sunweb lige nu med:
- At gøre alternative destinationer og rejseperioder synlige og attraktive.
- At arbejde med lokale guider og partnere for at guide rejsende til mere ukendte steder og tilpasse sig den lokale infrastruktur.
- At vise det uopdagede, lokale og autentiske som nutidens luksus: mere nydelse, færre menneskemængder, mere værdi for lokalsamfundene.
– Der er rigtig mange fordele ved at rejse udenfor højsæsonen – rejserne er markant billigere, temperaturen behagelig varm, lokalbefolkningen mindre travl, bedre plads overalt, og ofte falder leveomkostningerne på rejsemålet også udenfor de traditionelle højsæsoner. Hvis man besøger nogle af de mindre kendte øer i Grækenland eller destinationer på det spanske fastland, vil man ovenikøbet få ferieoplevelser, der nok føles mere unikke og autentiske end på de store feriemål, mener Jan Lockhart.