I den forgangne weekend har Alternativet holdt landsmøde, og lørdag præsenterede partiets politiske leder, Franciska Rosenkilde, et såkaldt vandudspil.
Fra talerstolen kaldte hun udspillet for "en redningsplan", og får Alternativet sin vilje, skal der sættes 43 milliarder kroner af til en række tiltag.
En af de ting, der nok vil glæde mange danskere, der ynder at nyde et måltid ude i byen, er, at der skal være gratis postevand på alle restauranter.
Men partiet vil også gøre det markant lettere at fylde drikkedunken eller få sig en tår, når man bevæger sig rundt i Danmark.
Ifølge udspillet skal der nemlig også opsættes 20.000 fontæner med drikkevand i byrum, på skoler og på instituterioner - og det skal også være gratis.
Det fremgår af Alternativets hjemmeside, hvor det nye udspil er beskrevet i detaljer.
Første mål er 2030
Udover de ovenstående forslag, som i høj grad vil kunne mærkes i danskernes dagligdag, vil Alternativet også lave 200 maritime naturnationalparker på et samlet areal af én million hektar.
De maritime parker er inspireret af de naturnationalparker, vi kender fra land, og der må for eksempel ikke fiskes med bundslæbende redskaber i områderne, ligesom der heller ikke må udvindes råstoffer.
Generelt ønsker partiet også at gøre bundtrawl i danske farvande forbudt.
Samlet mener Alternativet, at de forskellige initiativer vil give CO2-reduktioner på mellem 15 og 27 millioner ton om året. Hvis de tal viser sig at passe, og forslagene desuden bliver vedtaget, vil det betyde, at Danmark når 2030-klimamålene.
Sådan skal pengene findes
I en tid med høj inflation og et Forsvar, der skriger efter penge til at skaffe nye soldater og fornyet udstyr, er de 43 milliarder kroner, vandudspillet koster, ikke ligefrem en dråbe i havet, men Alternativet fortæller, at de har styr på finansieringen.
De 43 milliarder kroner skal nem.ig findes ved at udstede grønne statsobligationer samt en engangsskat på såkaldte overnormale profitter.
Udover det markante vandudspil valgte Alternativets politiske leder også at sende en bredside mod SVM-regeringen, som hun valgte at kalde "Danmark A/S".
- Med Mette Frederiksen som CEO, og Lars Løkke som rejsende sælger. Og med Dan Jørgensen og Lars Aagaard som de to marketingkonsulenter, der skal sørge for, at det hele ser lidt grønnere ud på overfladen, lød det fra talerstolen.
Du kan læse hele Alternativets vandudspil her.