Forbrugerombudsmanden har slået fast, at gebyret var ulovligt – og du kan have 1.500 kroner til gode.
Lige nu læser andre
Flere danskere kan se frem til at få penge tilbage fra elselskabet Lokal Energi, efter Forbrugerombudsmanden har slået fast, at et såkaldt ‘brudgebyr’ på 1.500 kroner var ulovligt.
Men kunderne skal selv reagere for at få beløbet udbetalt.
Ulovligt gebyr underkendt
Sagen handler om forbrugere, der i bindingsperioden har opsagt deres fastpris-aftale hos Lokal Energi. Disse kunder blev opkrævet et gebyr på 1.500 kroner – et såkaldt brudgebyr.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er gebyret i strid med elleveringsbekendtgørelsen, fordi det var urimeligt højt og ikke stod mål med det økonomiske tab, selskabet reelt led, når en kunde opsagde sin aftale. Samtidig havde elselskabet ikke informeret tydeligt nok om gebyret, hvilket betyder, at betingelserne heller ikke levede op til kravene i forbrugeraftaleloven.
Kunder har krav på tilbagebetaling
Lokal Energi har nu erkendt fejlen og meddelt, at de har fjernet gebyret fra deres betingelser. Samtidig lover selskabet at tilbagebetale det ulovligt opkrævede beløb til de kunder, der har betalt.
Læs også
”Det er vores vurdering, at Lokal Energi har opkrævet et ulovligt gebyr fra kunder, der har opsagt deres fastpris-aftale i bindingsperioden. Forbrugerne kan have krav på at få pengene tilbage,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Han opfordrer samtidig alle berørte kunder til hurtigst muligt at kontakte Lokal Energi for at få tilbagebetalingen i gang.
Sådan får du pengene tilbage
For at få refunderet de 1.500 kroner skal du kontakte Lokal Energi via e-mail på kundeservice@lokal-energi.dk og vedhæfte dokumentation for, at du har betalt gebyret.
Det er vigtigt at reagere hurtigt. Kravet om tilbagebetaling kan nemlig blive forældet efter tre år – regnet fra den dag, du fik eller burde have fået kendskab til, at gebyret var ulovligt.
Hvis du ikke kan nå til enighed med selskabet, kan du indbringe sagen for Ankenævnet på Energiområdet.