Schulstad melder ud: Rugbrød version 2.0 på vej

Mad og drikke

25/07/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Gør det dig nysgerrig eller ængstelig at høre sådan en melding?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De fleste har prøvet at være i udlandet, og nærmest gå at glæde sig til at komme hjem og få en god gammeldags rugbrødsmad.

Rugbrød er en national stolthed, som går mange år tilbage. Og selvom, at brødet aldrig for alvor har fået fat i udlandet, så har den det om nogen i Danmark.

Mange danskere spiser det hver eneste dag, gerne med en klat Lurpak smør og en skive pålæg.

Men den eftertænksomme køber har nok bemærket, at rugbrød, udover det ingrediensmæssige, adskiller sig fra hvedebrødet.

For mens hvedebrød fås i et vel af former og størrelser, så findes rugbrød kun i den klassiske firkantede version.

Kontrasten er noget, der har fanget opmærksomheden hos Pernille Bang-Löwgren, som direktør i Schulstad, som i dag er en del af Lantmännen, nordens største koncern inden for fødevarer, energi og landbrug.

Det fortæller hun til Avisen Danmark.

De unge halter efter

Siden 2021 har hun stået i spidsen for Danmarks største bageri med 700 ansatte, der årligt producerer 120 millioner brød til danske supermarkeder.

Og Pernille Bang-Löwgren er en direktør med en mission; Hun har sat sig for at forny det traditionelle rugbrød.

Fornyelsen sker i lyset af en bekymrende tendens: Rugbrødets popularitet daler blandt de unge. En undersøgelse foretaget af Schulstad, kaldet "Kernetal", viser, at kun 25 procent af de 16-17-årige og 35 procent af de 13-15-årige spiser rugbrød dagligt.

Det står i skarp kontrast til de 64 procent af de voksne danskere, der dagligt nyder rugbrød.

Pernille Bang-Löwgren er som direktør i Danmarks strøste producent naturligvis bekymret over udviklingen, ikke kun fra et forretningsmæssigt perspektiv, men også fordi rugbrød er en vigtig kilde til fuldkorn, som har store sundhedsmæssige fordele.

"Det her med, at vi ser, at op imod hvert femte barn i Danmark faktisk er overvægtigt, det er faktisk noget, som personligt skræmte mig," siger hun.

Med Fødevarestyrelsens nye anbefalinger om at indtage 90 gram fuldkorn dagligt, ser Schulstad det som sin opgave at øge danskernes fuldkornsindtag.

For at imødekomme de ændrede madvaner arbejder Schulstad på at udvikle en ny version af rugbrødet, som kan appellere til de yngre generationer. "Hvis man går ned i supermarkedet og kigger på hvedebrødet i dag, så har du dem i alle mulige forskellige formater. Men kigger du på rugbrødet, så er de alle sammen firkantede," påpeger Bang-Löwgren.

Den kommende version 2.0 af rugbrødet kunne inkludere nye former, størrelser og smage.