KiMs fylder 60 år med hyldest til Jørgen

Mad og drikke

13/02/2025

Foto: Orkla
Foto: Orkla

Skrevet af J. Bøgen

I 2025 markerer KiMs seks årtier som en fast del af danskernes hygge, og jubilæet fejres med en storstilet guldkampagne, der både hylder brandets position og sender en nostalgisk hilsen til Jørgen – den legendariske figur fra KiMs’ reklameunivers.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Guldkampagnen er allerede i gang, og i de kommende uger vil butikkernes snackhylder lyse op i et gyldent skær. Flere af KiMs’ klassiske produkter – fra Ostepops til Snack Chips – lanceres i fødselsdagsposer i guld.

Kampagnen giver ikke blot hylderne et festligt udtryk, men også forbrugerne mulighed for at vinde verdens mest eksklusive chips indeholdende en unik smag og en 14karat guld chips – en jubillæumspræmie helt i Jørgens ånd.

Alle inviteres til at være med – der vil være konkurrencer på chipsposerne, online og på udvalgte steder i hele Danmark. 

"Jeg er først og fremmest ydmyg og taknemmelig over, at danskerne bliver ved med at vælge KiMs, når de er sultne for sjov. Den stærke position, vi har på markedet, skyldes vores kunders loyalitet og deres kærlighed til den kvalitet og historie, der udgør KiMs-brandet. Med det brand har vi nu i 60 år formået at tiltrække de dygtigste medarbejdere og skabe en stærk forretning i Danmark,” siger CEO Carsten Hänel, Orkla Danmark, der producerer og markedsfører KiMs.

Fra "Cock-nuts" til stærkt brand

En væsentlig del af KiMs’ succes skyldes det unikke reklameunivers – i over 20 år båret af den legendariske frontfigur Jørgen.

Med langt over 100 reklamefilm er Jørgen-serien blevet det længstlevende storytelling-univers i dansk reklamehistorie og et symbol på KiMs’ evne til at kombinere tradition og innovation. 

"Jørgen gav KiMs en helt unik interaktion med danskerne. Hans kækhed og charme talte sig direkte ind i danskernes hjerter og skabte grobunden for det fællesskab, vi i dag oplever, at KiMs har med forbrugerne. Der er masser af danskere, der engagerer sig i vores univers, deltager i konkurrencer og sætter fester i gang med KiMs. Det folkelige engagement er noget af det, der gør os allermest stolte, nu hvor vi fejrer 60-års jubilæum," siger Head of Consumer Marketing, Ann Sophie Berg, Orkla Danmark.