De sidste par år har det derfor vrimlet med arkæologer langs motorvejen mellem Vejle og Aarhus, og de har løbende gjort spændende fund, der blandt andet har bragt dem mere end 10.000 år tilbage i tiden.
Et af de museer, der har fået lov at gå på opdagelse langs motorvejen i Vejle og Hedensted kommune, er Vejlemuseerne.
”Vi sætter stor pris på samarbejdet med Vejdirektoratet og muligheden for at være de første, der går i jorden, inden motorvejen udvides. Det er jo vores fælles forhistorie, vi forsøger at afdække – og den skal vi værne om,” siger arkæolog Elias Witte Thomasen fra Vejlemuseerne.
”Og så er det helt unikt for os, at vi kan grave efter fortidsminder på en 16 kilometer lang strækning. I det lange snit kan vi gå på opdagelse i flere forskellige typer af landskab på tværs af kommuner og virkelig se forhistorien fra alle dens vinkler og perioder,” tilføjer Elias Witte Thomasen.
Vejlemuseerne har været i gang i knap to år og kan nu endelig løfte sløret for nogle af deres spektakulære fund nær Hedensted.
En stormandsresidens og en ofret ringbrynje
Langs E45 ved Løsning Søndermark i Hedensted Kommune har Elias Witte Thomasen ansvaret for et af museets arkæologiske udgravninger, og tilbage i august går det pludselig op for ham og hans team, at de er stødt på noget helt specielt.
”Vi finder spor af en ældgammel bebyggelse fra jernalderen, der fra år 0 til år 450 har vokset sig til et niveau, hvor man kan tale om en form for stormandsresidens. Gennem fund af blandt andet flere halsringe kan vi se, at der har levet store ledelsesfigurer, som har haft den sociale og økonomiske kapital til at samle krigere omkring sig og drage ud og deltage i krigshandlinger,” fortæller Elias Witte Thomasen.
Sporene fra krigshandlinger finder arkæologerne i stormændenes huse, hvor der er blevet nedgravet en usædvanlig samling af våben såsom lanser, spyd og sværd.
Men det er en helt særlig genstand, der for alvor vækker arkæologernes opmærksomhed.
”Blandt krigsudstyret dukker der lige pludselig en stor velbevaret ringbrynje op, som vi ikke tidligere har fundet i en sydskandinavisk jernalderbebyggelse. Og det kribler jo altid lidt ekstra i fingrene, når man støder på så unikke fund,” fortæller Elias Witte Thomasen.
Ringbrynjen er blevet gravet op og er nu i hænderne på museets konservatorer, der skal sikre den mod nedbrydelse før videre undersøgelse.
Ny viden om politiske magtstrukturer i Sydskandinavien
Arkæologerne mener, at det nedgravede krigsudstyr formentlig har tilhørt en besejret hær, og at stormændene efterfølgende har ofret krigsbyttet som en form for taksigelse.
Fundene er altså med til at give Vejlemuseerne et unikt indblik i fortidens krigsførelse i Danmark, men set fra et større perspektiv kan de mange fund ifølge Vejlemuseerne også få betydning ud over Danmarks grænser.
”Fundene fortæller os på den ene side, at dem der har boet her højst sandsynligt har haft en vis kontrol og et magtforhold over et større område og måske fungeret som en form for høvdinge på egnen. Men de fortæller os også noget om de politiske magtstrukturer i hele Sydskandinavien, og hvor der har eksisteret større magtcentre, hvorfra man har mødtes og deltaget i krigshandlinger sammen,” fortæller Elias Witte Thomasen.
Det er indsigter som disse, som Vejlemuseerne nu skal hjem og undersøge nærmere – og på sigt regner Elias Witte Thomasen med, at flere af genstandene fra udgravningerne vil blive udstillet for offentligheden.
Arkæologiske undersøgelser langs E45
Inden Vejdirektoratet bygger nye veje, gennemfører de lokale museer undersøgelser for at sikre, at der ikke går væsentlige fortidsminder tabt i området.
Med en gravemaskine skraber arkæologerne jordlagene forsigtigt igennem og registrerer eventuelle fund. Hvis der findes fortidsminder, vurderes det om en fuld udgravning er nødvendig. Når arkæologerne er færdige, dækker de søgegrøfterne til igen.
I forbindelse med udvidelsen af E45 arbejder arkæologerne tæt sammen med Vejdirektoratet, så udgravningerne ikke kommer til at stå i vejen for anlægsarbejdet.
De arkæologiske undersøgelser har stået på siden 2022 og forventes at være afsluttet i 2025.
Kilde: Vejdirektoratet