Udsat for svindel? Du kan søge dispensation ind til 31. januar

Generelle nyheder

13/01/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Kathrine Frich

Hvis du har en NemKonto, kan du søge om dispensation

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hvis du er en af de uheldige, der har været udsat for svindel, så kan det måske betale sig at læse med her. Det er nemlig muligt at få kompensation

Det skriver Faglige Seniorer

Selv hvis det er længe siden du var udsat for svindlen, kan du stadig søge - men kun ind til den 31. januar 2023.

Skifter fra 1. februar

1. august 2022 blev det muligt at ansøge om kompensation, hvis man havde oplevet en fejl eller svindel på udbetalingen af sin NemKonto

Ind til 31. januar er det muligt for borgere at ansøge om kompensation for tilfælde som er helt op til 10 år gamle. Derefter frafalder muligheden for at søge kompensation for så gamle sager.

Fra den 1. februar vil det nemlig kun være muligt at søge kompensation, hvis svindlen eller fejlen er sket i løbet af de sidste 13 måneder.

Der er dog nogle ting for at man er berettiget til kompensationen.

Lever du op til kravene?

Hvis nogen har ændret ens NemKonto - for eksempel ved identitetstyveri af NemID-oplysninger - og det har medført, at man ikke har fået udbetalt løn, pension eller anden ydelse, kan man være berettiget til at få kompensation.

Det kræver dog at man kan dokumentere en at forholdet er politianmeldt samt bevis for, at man skulle have modtaget den manglende udbetaling.

Hvis man allerede har fået det tabte beløb kompenseret, kan det selvfølgelig ikke kompenseres igen. Derudover skal ens NemKonto have været udsat for svindel eller fejl i den periode, hvor beløbet skulle være kommet.