Forside Generelle nyheder Tidligere telefonsælger afslører: Her er den ene sætning, der stopper...

Tidligere telefonsælger afslører: Her er den ene sætning, der stopper salget med det samme

Tidligere telefonsælger afslører: Her er den ene sætning, der stopper salget med det samme
Shutterstock

Glem de hvide løgne og undskyldninger – eksperterne ved, hvad du bør gøre i stedet.

Lige nu læser andre

De fleste har prøvet det: Telefonen ringer, nummeret er ukendt, og i den anden ende sidder en venlig stemme, der gerne vil tilbyde dig et nyt mobilabonnement, et grønnere elselskab – eller en form for forsikring, du aldrig har bedt om.

For mange er det ubehageligt at afvise en telefonsælger. Og ifølge psykolog Jens Einar Jansen skyldes det sociale normer.

– Man har ikke lyst til at afvise. Man har lært, at man skal lytte og være forstående, forklarer han.

Skriver TV2.

Men ifølge Patrick Frühstück, som selv har arbejdet som telefonsælger i syv år, er der én ting, der fungerer langt bedre end hvide løgne eller kreative undskyldninger.

Læs også

– Sig: “Jeg har ikke tid til det, og jeg har ikke brug for det. Jeg har det, jeg skal bruge i dag. Der er ikke noget, du kan gøre for mig,” siger han i Go’ morgen Danmark.

Han arbejder i dag som forsikringsformidler og ved, hvordan det opleves fra begge sider af røret. Når folk lyver – eksempelvis ved at sige, at de er optagede og gerne vil ringes op senere – gennemskuer sælgerne det ofte.

Derfor lyder hans klare anbefaling: Vær ærlig, tydelig og høflig. Det sparer tid for begge parter og mindsker chancen for gentagne opkald.

Retoriker Heidi Jønch Clausen peger på, at sælgerne ofte har en fordel i samtalen, fordi det er dem, der sætter rammen, og man som modtager bliver taget på sengen. Men en venlig og bestemt afvisning tidligt i samtalen kan bryde mønsteret.

Fire gode råd til at sige nej

  1. Undgå at lyve – sælgerne hører det dagligt og kan ofte gennemskue det.
  2. Vær tydelig – et klart nej tak er både ærligt og effektivt.
  3. Svar fra start – at være direkte fra begyndelsen sparer alles tid.
  4. Gentag høfligt – hvis sælgeren prøver igen, så gentag dit nej på rolig vis.

Og husk – et venligt “hav en god dag” koster ikke noget.

Ads by MGDK