Nyt skattefradrag kan være på vej: Kan komme disse danskere til gode

Generelle nyheder

10/06/2025

Foto: Oleschwander / Shutterstock.com
Foto: Oleschwander / Shutterstock.com

Skrevet af Kamille Isaksen

Der kan være mange penge at hente.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der kan være et nyt skattefradrag på vej, hvis alt går efter planen.

Pendlerne skal op på cyklen og væk fra bilen – og det skal skattekronerne hjælpe med.

Et nyt borgerforslag, der er stillet af Sophie Nordal Haufer Munch fra Faaborg-Midtfyn Kommune, foreslår at lempe reglerne for cykelpendlere.

Forslaget har til formål at gøre det mere attraktivt økonomisk at vælge cyklen frem for bilen eller udelukkende offentlig transport.

I dag har cyklister, som pendler mindst 24 km dagligt, mulighed for at få et kørselsfradrag på minimum 2,23 kr. pr. kilometer, som overstiger denne grænse.

Ifølge forslaget skal denne grænse reduceres til 14 kilometer, hvilket markant ville udvide den gruppe af pendlere, som kan få økonomisk gavn af cykling.

Har ét særligt formål

Men forslaget stopper ikke her. Det indeholder også en opfordring til yderligere at støtte pendlere, som kombinerer offentlig transport med cykling.

Her ønsker forslagsstilleren en fordobling af det eksisterende fradrag for rejser over Storebælts- og Øresundsbroen – dog kun hvis cyklen eller el-cyklen medbringes og bruges til videre transport.

I praksis betyder det, at pendleren ville modtage 30 kr. i fradrag for passage over Storebælt og 16 kr. for turen over Øresund.

Sophie Nordal Haufer Munch argumenterer, at dette tiltag vil medføre betydelige samfundsmæssige fordele. Ikke alene vil flere cyklende pendlere lette presset på trafikken i og omkring de større byer; det vil også bidrage til at nedbringe CO₂-udledningen og dermed støtte kampen mod klimakrisen.

Hun understreger, at selv små økonomiske incitamenter kan have store effekter på menneskers daglige valg og på længere sigt føre til en reel ændring i transportvanerne.

Forslaget skal samle mindst 50.000 underskrifter inden den 21. november 2025 for at blive taget op som beslutningsforslag i Folketinget.

Indtil videre har kun 100 borgere støttet initiativet – men der er god tid endnu, og mulighederne for at skabe debat om cyklens plads i pendlernes hverdag synes nu bedre end nogensinde før.