De kommende ændringer skal gøre trafikken både grønnere og mere sikker – men ikke alle er begejstrede.
Lige nu læser andre
Digitalt kørekort, tungere elbiler og 17-årige bag rattet.
EU står klar til at modernisere kørekortsystemet for første gang i næsten 20 år, og ændringerne vil kunne mærkes i hele Europa.
Det såkaldte fjerde kørekortdirektiv er en omfattende opdatering af reglerne for, hvem der må køre hvad, og hvordan kørekort udstedes, fornyes og anvendes.
Målet er at gøre systemet enklere, mere digitalt og mere ensartet på tværs af EU’s medlemslande.
Det skriver inputmag.
Kørekortet flytter ind på mobilen
Læs også
En af de mest markante ændringer bliver muligheden for et digitalt kørekort, som kan opbevares direkte på mobilen.
Det skal fungere som et fuldgyldigt alternativ til det fysiske kort og være gyldigt i hele EU.
Dermed bliver det lettere at køre på tværs af landegrænser uden at skulle bekymre sig om nationale forskelle.
Samtidig etableres et fælles europæisk register, der gør det nemmere for myndighederne at håndhæve kørselsforbud og bøder.
En inddraget førerret i ét EU-land vil fremover gælde i alle medlemslande.
Elbiler får mere spillerum
Læs også
De nye regler tager også højde for den grønne omstilling. Vægtgrænsen for køretøjer i kategori B – almindeligt kørekort – hæves fra 3.500 til 4.250 kilo for elektriske eller alternativt drevne biler.
Batterier vejer nemlig tungt, og mange moderne elbiler og autocampere ligger i dag over den nuværende grænse.
Unge bilister på vej ud i trafikken
Direktivet åbner desuden for, at unge kan tage kørekort som 17-årige. De må dog kun køre i selskab med en erfaren bilist, indtil de fylder 18 år.
Formålet er at give unge mere erfaring tidligt og samtidig afhjælpe manglen på chauffører i Europa.
For nye bilister indføres en toårig prøvetid med nultolerance for alkohol og skærpede sanktioner ved fartovertrædelser.
Læs også
Initiativet skal reducere antallet af dødsulykker blandt unge, der stadig er overrepræsenteret i statistikkerne.
Reglerne træder i kraft i 2027
EU forventes at færdigforhandle direktivet i løbet af oktober. De fleste ændringer – herunder det digitale kørekort og de nye vægtgrænser – ventes at træde i kraft i 2027.
Danmark forventes at implementere hovedparten af reglerne, dog uden at åbne for de mest kontroversielle forslag som B1-licens til 16-årige og adgang til tung lastbilkørsel for 17-årige.