Ny undersøgelse afslører: I disse byer venter danskernes længst med at skifte deres biler ud

Generelle nyheder

05/03/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Kathrine Frich

Et sted er den gennemsnitlige alder på bilerne over 13 år.

Der er store geografiske forskelle på, hvor i landet danskerne holder vælger at beholde deres biler kørende i længst tid, men byerne med den yngste bilpark viser et klart mønster. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Autoparts24 har analyseret.

Bor du på en dansk ø, er der en god chance for, du møder væsentligt ældre biler på vejene, end andre steder i landet. 

Det er nemlig en række øer, der ligger i top over de steder i landet, hvor landets ældste biler kører rundt på vejene. 

Det viser en oversigt fra Danmarks Statistik, som Autoparts24 analyseret. 

Helt i top ligger Ærø Kommune, hvor den gennemsnitlige alder på bilerne er på 13.15 år, hvilket er skarpt efterfulgt af Samsø, hvor den ligger på 12.74 år. 

Dermed er bilparken på de to øer mere end fire år ældre end landsgennemsnittet, der ligger på 8.7. 

På de efterfølgende pladser ligger Bornholm og Langeland med en gennemsnitsalder på henholdsvis 10.74 og 10.57 år. 

Men selvom øerne umiddelbart udmærker sig ved at have noget kortere afstande end på fastlandet, så er der formentlig flere faktorer, der spiller ind, vurderer Troels Meier, der er direktør i Autoparts24. 

Flere årsager til forskelle

"De kortere afstande spiller formentlig ind, ligesom økonomi uden tvivl også gør det. Men derudover er man måske også lidt mere tilbøjelig til at betragte en bil som et redskab til at blive fragtet rundt og i mindre grad ser en bil som et statussymbol," siger han. 

Og ligesom der ses et vist mønster i de områder, der har landets ældste bilpark, så er der også et klart mønster i, hvor de nyeste biler kører rundt på vejene herhjemme. 

Her ligger Vallensbæk i top med en gennemsnitlig alder på 7.01, der er efterfulgt af Solrød med 7.33 og Allerød, hvor den gennemsnitlige alder på bilparken er på 7.29 år. 

Bilparken i de kommuner er dermed over fem år yngre, end de steder, hvor den er ældst. 

Og det er der en række oplagte årsager til, lyder det fra Troels Meier, der både peger på kommunernes placering og hvordan bilerne bliver brugt. 

"Der er tale om 'pendlerkommuner', hvor bilen bliver brugt til at køre til og fra arbejde, og samtidig er der helt overordnet set den største købelyst efter biler i hovedstadsområdet, ligesom det ikke kan afvises, at andelen leasede biler også er med til at trække alderen ned på bilparken," siger han.