De fleste af os vil gerne stole på, at når telefonen ringer, eller nogen banker på døren, så er det med gode hensigter.
Men desværre er virkeligheden en anden for flere og flere ældre.
En bølge af kontaktbedragerier rammer i øjeblikket landet – og det går især ud over dem, der har levet længst og måske stoler allermest på folk.
Det starter ofte med et ganske almindeligt opkald. En stemme i den anden ende siger, at den er fra banken eller forsikringen.
Der er problemer med din konto, forklarer de – og de vil gerne hjælpe.
Men inden du har set dig om, står en "venlig" person ved døren og beder om dit hævekort, din pinkode – og i nogle tilfælde også dine smykker.
Sådan skriver Faglige Seniorer.
Flere og flere tilfælde
Politiet har netop anholdt to personer: en 29-årig mand fra Kastrup og en 33-årig kvinde fra Hillerød.
De mistænkes for at stå bag svindel i blandt andet Sorø, Næstved og Ringsted. Men selvom de er taget, advarer politiet om, at andre kan være i gang med lignende tricks.
“Det er en kriminalitetstype, som rammer ældre og sårbare borgere, og vi ser med stor alvor på den slags sager, som vi har stort fokus på,” siger vicepolitiinspektør Martin Eise Eriksen.
Det er ikke enkeltstående hændelser. På én enkelt eftermiddag i Greve blev fire ældre personer kontaktet. En 73-årig mand udleverede 2.200 kroner og sit hævekort.
En anden – en 81-årig kvinde – mistede både kort og smykker, og svindlerne hævede 10.000 kroner. I to tilfælde blev gerningsmændene beskrevet som mørkhårede mænd med skæg og sort tøj.
Gode råd: Sådan beskytter du dig
Politiet opfordrer alle ældre og deres pårørende til at være ekstra opmærksomme:
Giv aldrig kort, koder eller personlige oplysninger over telefonen.
Afbryd samtalen – ring selv til banken eller politiet på 114.
Luk ikke fremmede ind – heller ikke selvom de siger, de kommer fra banken.
Overvej at få hemmeligt nummer, så svindlere ikke kan finde dig.
Tal med dine nærmeste – det kan være din bedste beskyttelse.