De seneste to år har trafikanter i København og omegn haft mulighed for at vænne sig til synet af orangeklædte autoreddere på specialbyggede ladcykler i SOS Dansk Autohjælps karakteristiske gule design.
Nu er turen kommet til aalborgensere, aarhusianere, herningensere, odenseanere og koldingensere.
Op til sommersæsonen er der indkøbt og specialtilpasset fem nye elektriske ladcykler til at supplere de to, der er i drift i hovedstaden og har været det siden 2021.
"Vi har høstet rigtig gode erfaringer med vores cykler i København og på Frederiksberg, hvor de har vist sig at være effektive i den tætte trafik. Nu er vi klar til at udvide eksperimentet og se, hvordan vi bedst udnytter vejhjælpscykler i resten af landet," siger Jan Bøjstrup Christensen, direktør for den danske mobility division i SOS International.
Et bidrag til løsningen på klimakrisen
Vejhjælpscyklerne løser et konkret problem med trængsel i trafikken, og de er samtidig en del af SOS Internationals ambition om at afsøge muligheder for at finde løsninger på klimaudfordringerne.
"El-ladcykler er uden tvivl en del af løsningen på klimakrisen. SOS Dansk Autohjælps vejhjælpscykler er et rigtigt godt eksempel på, at det kan lade sig gøre at flytte opgaver fra varebiler til cykler," siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.
Vejhjælpscyklerne er ankommet til SOS Dansk Autohjælp stationer i Aalborg, Herning, Aarhus, Kolding og Odense.
Fakta om vejhjælpscykler
SOS Dansk Autohjælp har i alt syv vejhjælpscykler i drift
Cyklerne har en rækkevidde på 100 kilometer på en opladning
De cyklende reddere får oplæring i betjeningen af vejhjælpscyklerne
Inklusive udstyr vejer hver cykel ca. 150 kilo
Vejhjælpscyklerne kan udføre assistance indenfor: Nødtætning, hjulskift, døroplukning, rudeafdækning og starthjælp til både 12 og 24 volt