Forbund advarer: Vi skal lære af fortidens fejl, når vi bygger den nye linje

Generelle nyheder

17/10/2024

Foto: Cyklistforbundet
Foto: Cyklistforbundet

Skrevet af J. Bøgen

Der skal bygges endnu en metrolinje i Hovedstadsområdet. M5 skal den nye linje hedde, som skal køre som en ringbane fra Østerport over Lynetteholmen, Amager, København H. og evt. videre til Rigshospitalet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den nye linje er i høring, og Cyklistforbundet mener i sit høringssvar, det er vigtigt, at man ikke gentager fortidens synder og glemmer cyklen.

 ”Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, hvor cykelparkering på en del stationer ikke har optimal tilgængelighed,” siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag.

Ønsker langt bedre parkering

Cyklistforbundet ønsker blandt andet, at der bliver etableret en langt bedre parkering ved stationer og især ved Hovedbanegården i København.

”Det er særlig vigtigt, at cykelparkeringen på de nye stationer bliver i den absolutte verdenselite. Vi ved fra succesfulde stationer i Danmark - og især også Holland - at det er muligt at få tusindvis af cyklister til at benytte cykelparkering, hvis den er placeret meget tæt på perronerne, er overdækket, føles sikker at opholde sig i og er nem at overskue. Og ved Hovedbanen er det virkelig tiltrængt med langt bedre cykelparkering. Vi anbefaler på det kraftigste, at man i forbindelse med M5-linjen på Hovedbanegården etablerer underjordisk cykelparkering med så direkte adgang til både metro- og togperronerne som overhovedet muligt,” siger Kenneth Øhrberg Krag og uddyber:

”Vi mener, Metroselskabet, Banedanmark, DSB og Københavns Kommune skal indgå i et samarbejde – med seriøs finansiering og gerne statslig forankring – om at udstyre netop den her vigtige station med et underjordisk cykelparkeringsanlæg med adgang fra så mange sider af banegården som muligt.”

Gør det nemmere

Ifølge Cyklistforbundet er et hovedprincip for cykelparkering altid, at parkeringen skal placeres inden metronedgangen, og ikke efter, så cyklisterne ikke skal gå en omvej for at komme til metroen.

Cyklistforbundet ønsker også, at det bliver nemmere at tage cyklen med i Metroen, end det er på de gamle linjer.

”Vi kan desværre ikke lave om på de nuværende linjers kapacitet, men det er rettidig omhu, at give bedre og nemmere mulighed for at tage cyklen med fremover,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Læs hele høringssvaret her:

https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil-vi/horingssvar/cykelparkering-ved-metrolinje-5