Forside Generelle nyheder Få dansker kender reglen: Sådan scorer kommunerne millioner på “10-meter-regel”

Få dansker kender reglen: Sådan scorer kommunerne millioner på “10-meter-regel”

Parkeringsbøde / parking ticket
Shutterstock.com

En simpel regel fra 90’erne har udviklet sig til en guldgrube for byerne.

Lige nu læser andre

En parkeringsregel, som de fleste bilister knap nok tænker over i hverdagen, har på få år udviklet sig til en regulær guldgrube for flere danske kommuner.

Den såkaldte 10-meter-regel betyder, at man ikke må parkere tættere end ti meter fra et vejkryds. Overtrædelser koster 510 kroner og de bøder er der blevet flere af.

Millioner i kassen

Tal fra landets største byer viser, at indtægterne fra 10-meter-reglen er steget markant de seneste fem år.

I Aarhus er bødeindtægterne fordoblet og rundede i 2024 seks millioner kroner. I Aalborg er indtægterne steget fra 2,8 millioner i 2021 til 4,38 millioner i år, og i Odense er beløbet vokset med en halv million i samme periode.

København skiller sig ud. Hovedstaden har fortsat de højeste samlede indtægter, men her er udviklingen gået den modsatte vej med færre bøder de senere år.

Læs også

Det skriver TV2.

FDM: Sæt trekanter op

Hos FDM er man stærkt kritisk over for kommunernes tilgang. Politisk chef Torben Lund Kudsk mener, at de stigende indtægter er et udtryk for manglende vilje til at hjælpe bilisterne.

Han peger på, at kommunerne kunne nedbringe antallet af bøder betydeligt ved at opsætte gule trekanter, der markerer de ti meter ved krydsene.

– Det er noget pjat.  Vi kan ikke forvente, at de er der alle steder. Men jo færre steder, de mangler, jo lettere er det at navigere i, siger han.

Kommunernes forklaring

Flere kommuner afviser dog kritikken. Aalborg og Aarhus fremhæver, at servicemarkeringerne både er dyre at vedligeholde og kan skabe forvirring, når de bruges uensartet.

Læs også

Derudover kan præcise målinger reducere antallet af parkeringspladser.

I Odense erkender man, at det kan være svært at vurdere forskellen på ni og ti meter.

Her er kommunen begyndt at opsætte gule trekanter i særligt vanskelige kryds for at hjælpe bilisterne.

Fortsat usikkerhed

10-meter-reglen blev indført i 1996 for at forbedre trafiksikkerheden og sikre bedre oversigtsforhold. At reglerne samtidig genererer millionindtægter, skaber dog debat om kommunernes rolle.

FDM efterlyser større fokus på service frem for indtægter, mens kommunerne fastholder, at loven er nødvendig og bøderne en konsekvens af ulovlig parkering.

Ads by MGDK