Norlys har de seneste dage fået henvendelser fra kunder, der har modtaget mistænkelige mails fra ukendte afsendere, der udgiver sig for at være fra netop energi- og telekoncernen.
”Vi vil gerne informere dig om, at vi har modtaget to betalinger for din seneste regning, hvilket har resulteret i en overbetaling på [600DKK],” står der blandt andet i mailene, der også er påført koncernens logo.
Herefter opfordres modtagerne til at trykke på et link for at udfylde en formular, hvis de ønsker at få pengene retur. Men det er altså ikke Norlys, der er afsender på disse mails.
Er der landet sådan en mail i indbakken, skal man ikke følge opfordringen og trykke på linket.
"Vi ville aldrig bede vores kunder om at give os deres oplysninger på den måde. Har man modtaget en sådan mail, skal man slette den, og hvis ens mailprogram giver mulighed for at rapportere den som spam, er det en god idé at gøre det også," siger Ken Bonefeld, der er it-sikkerhedschef i Norlys.
Forkert mailadresse som afsender
Ved at kigge grundigt på mailen, der er i omløb lige nu, er der da også en række ting, der afslører, at det er en falsk afsender.
I teksten er der for eksempel flere sproglige fejl, men det måske mest afslørende er, at mailen i de eksempler, som Norlys er bekendt med, er sendt fra adressen hewer@ns.sympatico.ca. Havde det faktisk været en mail fra Norlys var den sluttet på @norlys.dk.
- Der er ingen tvivl om, at phishing bliver mere og mere populært blandt kriminelle, og vi oplever desværre af og til phishingforsøg, der misbruger vores navn og logo. Derfor vil jeg gerne opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er, siger Ken Bonefeld.
Hvis kunder i Norlys er i tvivl om, hvorvidt der er sket en fejl i forbindelse med betaling af en regning, kan de altid tjekke det på mit.norlys.dk.
Foto: Norlys