En lusket metode
Mange finder det ubehageligt, når de ser en reklame på nettet med en ting, som de lige har snakket om. Men nu kan du gøre noget ved det. Hvis du er utryg ved, at din samtale om blegende tandpasta eller en ny smag af gin pludseligt viser sig i form af et opslag eller annonce på sociale medier, så er du ikke alene.
Brugere af smartphones har længe klaget over, at de føler sig aflyttede, men sociale medieplatforme som Facebook og Instagram har altid nægtet, at de lytter med.
Men ny forskning fra NordVPN tyder på, at virksomheder bruger en type dataovervågning kaldet ”ultrasonic cross-device tracking” (ultralydssporing på tværs af enheder). De lytter til baggrundsstøj og viser personlige annoncer, mens de selvfølgelig opkræver annoncørerne.
Ifølge NordVPN kan denne sporingsmetode bruge ultralyds 'audio beacons', som ikke kan høres af det menneskelige øre for at 'sammenkoble alle de enheder, du ejer, for at spore din adfærd og placering'.
Disse høje signaler kan ikke høres og kan derfor skjules i tv-reklamer eller videoer online. Når din enheds mikrofon opfanger lydene, giver den annoncører mulighed for at finde ud af, hvad du lige har set eller talt om.
NordVPN's undersøgelse viste, at næsten halvdelen af englændere (45%) hævder at have set en annonce på deres telefoner kort efter at have talt om det eller set det på tv, uden nogensinde at have søgt efter det selv.
Sådan gør du
NordVPNs Adrianus Warmenhoven sagde: "For at reducere chancen for, at din smartphone lytter med, kan du fjerne unødvendige tilladelser, du har givet til apps."
For at ændre de tilladelser, apps har, kan du gå til din telefons menu ’Indstillinger’ og se efter en 'Privatliv'-indstilling. Her kan du se, hvilke apps der har adgang til din mikrofon og fjerne det, hvor det er nødvendigt.
Alternativt kan du bruge en sikker browser som Brave, Tor eller DuckDuckGo - eller få en VPN, som krypterer al din online aktivitet.