Chok fra Lidl: Stopper tilbudsavis for 90.000 husstande

Generelle nyheder

11/12/2022

Foto: Screenshot
Foto: Screenshot

Skrevet af Kathrine Frich

stoppet i tilbudsaviserne vil starte i begyndelsen af 2023

For over 90.000 aarhusianske og odenseanske husstande vil det over en prøveperiode i begyndelsen af det nye år være slut med at modtage Lidls velkendte tilbudsavis i postkassen.

Det skriver Ritzau

Dagligvarekæden tester fra uge et til uge otte, om husstande i Aarhus og Odense også kan undvære den trykte tilbudsavis, ligesom københavnerne har gjort siden februar i år. Det drejer sig om 49.000 husstande i Aarhus og 46.000 husstande i Odense.

Startede i København

I begyndelsen af 2022 droppede Lidl permanent at udsende den fysiske tilbudsavis til flere end 162.000 husstande i København efter en succesfuld prøveperiode i efteråret 2021. Nu håber dagligvarekæden at kunne gentage succesen i Aarhus og Odense.  
 
”Der er selvfølgelig mange overvejelser i spil, men vi ser, at flere og flere af vores kunder vælger den trykte tilbudsavis fra og tyer til digitale løsninger. Vi glæder os til at se effekten og resultatet af vores testperiode,” fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, og han fortsætter:  

“Afviklingen af vores trykte tilbudsaviser i København er gået bedre, end vi turde håbe på. Københavnerne har virkelig taget online-avisen til sig, og generelt ser vi, at flere aktivt fravælger reklamer i postkassen og i stedet bruger vores kunde-app Lidl Plus, hvor vi kan se en stigning af brugere efter udfasningen af de fysiske tilbudsaviser i København.” 

Sparer på papir og giver skarpere tilbud

I Aarhus Kommune og Odense Kommune er der sammenlagt omkring 270.000 husstande, hvoraf over 90.000 færre husstande vil modtage den trykte avis i begyndelsen af 2023. Det sparer naturligvis miljøet for en masse papir, men giver også mulighed for endnu skarpere tilbud, da tilbuddene løbende kan opdateres i online.  

”Som en stor dagligvarekæde ser vi det også som vores ansvar at kigge ind i, hvordan vi forbruger ressourcer, og hvor vi kan minimere vores klimamæssige aftryk. Vores første skridt var at gøre tilbudsavisen 11 procent mindre og udfase den i København, og nu tester vi så, om det også kan lade sig gøre i storbyerne Aarhus og Odense. Al omstilling tager tid, og derfor er det en længere udfasning, indtil vi på sigt helt udfaser den fysiske avis,” siger Rasmus Pape. 

Dagligvarekæden understreger, at kunderne selvfølgelig stadig kan forvente at få de bedste produkter i kædens butikker over hele landet – og til de bedste priser. 

Der vil fortsat være tilbudsaviser i butikkerne, ligesom kunder, der har bedt om at få tilbudsavisen via Permission+-ordningen, stadig vil få den omdelt.