Benzin- og dieselbiler må vige pladsen for grøn transport.
Lige nu læser andre
København har taget det første skridt mod at lukke dele af byen for benzin- og dieselbiler. Borgerrepræsentationen sagde torsdag aften ja til et forslag om at gøre Indre Vesterbro til en såkaldt nulemissionszone.
Skriver Seoghør.
Starter i 2027
Planen er, at personbiler ikke længere må køre ind i zonen fra 2027, mens erhvervskørsel først omfattes fra 2028. Forbuddet skal gælde biler, der kommer udefra, mens el- og andre nulemissionskøretøjer fortsat vil have adgang.
Inden forslaget kan blive til virkelighed, skal det igennem en otte uger lang høringsfase. Derudover kræver det, at der afsættes penge i budgettet for 2026 til både etablering og drift af ordningen.
Klima- og miljøgevinster
Ifølge kommunens beregninger kan en nulemissionszone på Indre Vesterbro reducere CO2-udledningen med 17.400 ton om året. Samtidig ventes både partikelforurening og støjniveau at falde til gavn for beboerne i området.
Læs også
Men en konsekvens kan blive øget trafik i de tilstødende bydele, når fossildrevne biler skal finde alternative ruter. Ligeledes kan presset på parkeringspladserne i udkanten af zonen vokse.
Delte meninger
Bilisternes interesseorganisation FDM har udtrykt bekymring for, at tiltaget kan skabe trafikproblemer og forvirring for bilisterne. Branchen for bilimportører ser dog forslaget som et skridt i den rigtige retning.
– “Vi forventer, at flere kommuner vil hoppe med på vognen, og at nulemissionszonerne vil blive et omdiskuteret emne i kommunalvalgkampen til november,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, i en pressemeddelelse.
Kan brede sig til flere byer
Hvis forslaget gennemføres, bliver København den første danske kommune med en egentlig nulemissionszone. Flere eksperter forventer dog, at initiativet kan inspirere andre byer til at indføre lignende ordninger som en del af den grønne omstilling.