Europæisk bilsalg falder, mens Kina vinder terræn.
Lige nu læser andre
Europas bilproducenter står over for markant modvind. Nye tal for juni 2025 viser et generelt fald i bilsalget på tværs af kontinentet, samtidig med at kinesiske bilmærker oplever kraftig fremgang.
Skriver mediet boosted.
Ifølge den europæiske sammenslutning af bilproducenter, ACEA, blev der i juni solgt 1,24 millioner nye biler i Europa. Det svarer til en nedgang på 5,1 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Især de etablerede europæiske og asiatiske mærker mærker konsekvenserne.
Stellantis-koncernen, som står bag mærker som Peugeot, Opel og Fiat, har oplevet et fald på hele 12,3 procent. Hyundai har mistet 8,7 procent af sit salg, mens Renault er gået tilbage med 0,7 procent.
Læs også
Kinesiske mærker vinder frem
Samtidig har bilmærker fra Kina fordoblet deres markedsandel i Europa. I dag udgør kinesiske biler 4,5 procent af det samlede salg, og hvis udviklingen fortsætter, kan tallet allerede næste år nå op på ni procent. Denne vækst sker på trods af udfordringer på hjemmemarkedet, hvor flere kinesiske producenter kæmper med økonomiske problemer.
Kinas fremmarch i Europa sker i en periode, hvor mange traditionelle bilproducenter presses af høje produktionsomkostninger og faldende eksport til både USA og Kina.
Strenge krav og dyre biler
De europæiske bilproducenter opererer under skrappe krav fra EU, som stiller høje standarder til både sikkerhed og emissioner. Samtidig lægger lokale afgifter, særligt i lande som Danmark og Holland, yderligere pres på bilpriserne.
Selv mindre modeller i A-segmentet, eksempelvis Hyundai i10 og Toyota Aygo X, koster ofte over 150.000 kroner. Det gør det vanskeligt at konkurrere med kinesiske biler, der ofte er både billigere og teknologisk konkurrencedygtige.
Selvom de europæiske mærker stadig dominerer i hjemlandet, er det tydeligt, at konkurrencen udefra vokser. De kinesiske bilmærkers indtog kan vise sig at være et varsel om et mere grundlæggende skifte i markedet.