Undersøgelse: Dette er det mest irriterende, chartergæster gør på ferien

Forbrug

29/06/2023

Foto: Gjensidige
Foto: Gjensidige

Skrevet af J. Bøgen

Er du enig?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Selvom charterferier typisk byder på afslapning, all inclusive og lange dage under sydens sol, så er der dele af chartergæsternes adfærd, der i den grad kan få danskernes temperament i kog.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.  

Og der er en klar vinder, når det kommer til det største irritationsmoment for danske chartergæster.

Hver tredje chartergæst svarer nemlig i undersøgelsen, at det der irriterer dem mest på ferien, er når folk reserverer solstole ved poolen med deres håndklæder, og dermed gør dem utilgængelige for andre gæster.  

I resten af den irriterende top tre finder man 15 procent, der bliver mest irriteret over, når folk ikke er opmærksomme på deres børns opførsel, mens 10 procent er trætte af personer, der ikke har tøj på overkroppen, når de opholder sig på restauranter.  

En klar fællesnævner

Spørger man chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum Andersen, så er der én klar fællesnævner mellem de ting, der særligt går de danske chartergæster på.  

“Det er tydeligt for mig, at noget af det der irriterer chartergæsterne mest er, når folk ikke tager hensyn til de mange andre gæster, der er på ferie. Særligt i højsæsonen, hvor der er et stort tryk på de mest populære destinationer, er det altså vigtigt, at man er god til at vise hensyn. Samtidig ser vi også flere steder, at der bliver indført regler mod eksempelvis spærring af solstole, eller dresscode i restauranter. Så problemerne er nogle, som mange hoteller og restauranter er opmærksomme på.”  

Videre nede af listen over irritationsmomenter på ferien finder man dårlig hygiejne i restauranter samt folk der er støjende på fællesområder.

Hvilken vane fra andre chartergæster irriterer dig mest når du er på charterferie?

Folk der reserverer solstole med håndklæder ved poolen - 33 procent 

Folk der har dårlig hygiejne på restauranter - 8 procent 

Folk der ikke har tøj på overkroppen på restauranter - 10 procent 

Folk der er synligt berusede i dagtimerne - 2 procent 

Folk der spiller høj musik på fællesområder - 4 procent 

Folk der er støjende i fællesområder - 6 procent 

Folk der ikke er opmærksomme på deres børns opførsel - 15 procent 

Folk der ryger på fællesområder - 4 procent 

Andre chartergæster irriterer mig ikke - 12 procent 

Andet, notér - 3 procent 

Ved ikke - 3 procent

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i februar og marts 2023.