Undersøgelse afslører: Disse 5 ting kan danskerne ikke undvære, selvom vi prøver at spare

Forbrug

14/04/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Kathrine Frich

Undersøgelsen har også fundet de 5 ting vi helst sparer på.

Penge vokser ikke på træerne – og når priserne stiger, rækker pengepunge ofte ikke så langt, som den hidtil ville have gjort. En ny undersøgelse, som Kantar Sifo har lavet på vegne af fintech-platformen Adyen, viser, at det kun er få danskere, som forventer at forbruge mere (7%), og at knap halvdelen (42%) vil reducere deres udgifter og spare mere i fremtiden, som følge af inflation og de prisstigninger, som den har ført med sig.

Her er det særligt bemærkelsesværdigt, at det primært er de unge (18-29 år), som ønsker at skrue ned for forbruget. Det siger 51% i denne gruppe. Til sammenligning svarer mere end halvdelen af de unges forældre (50-64 år) at den lave økonomiske vækst, hverken har ændret eller vil ændre deres forbrugsmønster fremover.

Kigger man nærmere på de danskere, som forventer at forbruge mindre. Er der flere kvinder end mænd, som har svaret dette. Knap halvdelen af danske kvinder mener nemlig, at deres forbrugsmønster - i form af at bruge mindre og spare mere - vil/har ændret sig pga. inflationen. Blandt mændene er det lidt mere end hver tredje, som føler et behov for et lavere forbrug.

Hvad sparer danskerne på, når privatøkonomien strammes til, og hvad kan de ikke undvære?

Den nye undersøgelse viser, at 38% af danskerne vælger at skære ned på restaurant- og værtshusbesøg, 39% planlægger at spare på eksklusiv mad, og 28% forventer, at det er rejsen til udlandet, som må spares væk. På fjerdepladsen blandt de nedskårne udgifter er diverse fornøjelser som f.eks. en tur i biffen eller teateret. Når det derimod kommer til de varer og tjenester, som danskerne ikke vil skære ned på, ligger frisør og diverse behandlinger i toppen, noget som 29% respondenter ikke kan forestille sig at skære ned på. Danskernes kærlighed til streamingtjenester ser også ud til at fortsætte. 27% danskere svarer nemlig, at de ikke vil spare ved at opsige nogen af deres streamingabonnementer. På tredjepladsen kommer rengørings- og husholdningsydelser.

Det betyder det ændret forbrug for virksomhederne

Det er ikke kun som forbruger, at det kan være svært at navigere rundt i inflation og økonomisk lav vækst. For virksomhederne har det ændret forbrugsmønster også betydning. Blandt andet når det gælder om at fastholde forbrugernes interesse, og undgå, at det er deres produkt, som der skæres fra.

Tobias Lindh, Adm. Direktør for Adyen i Norden og Baltikum, ser på undersøgelsens resultater således:

”Undersøgelsen viser, hvor vigtigt det er, at virksomhederne fokuserer på at give den bedst mulige kundeoplevelse især inden for de segmenter, hvor forbrugerne planlægger at skære ned på deres omkostninger. Her skal virksomheder udnytte teknologier og tjenester til for eksempel at tilbyde friktionsfri betaling, der fører til færre afbrudte køb, eller give kunderne fleksibilitet med hensyn til returnering og afhentning af produkter. Vi hjælper virksomheder dagligt med at udvikle dette gennem vores tjenester, som også i sidste ende betyder mindre tid på administration og mere tid til personlig service.”

Top 5: Varer og tjenester som danskerne sparer på:

1. Eksklusiv mad og fødevarer (delikatesse osv.) 39%
2. Café, restaurant og værtshusbesøg 38%
3. Udenlandsrejser 28%, Fornøjelser (bio, koncert, teater etc.) 28%
4. Tøj og make up 25%
5. Streamingtjenester 19%

Top 5: Varer og tjenester som danskerne ikke kan undvære:

1. Frisør og behandlinger 29%
2. Streamingtjenester 27%
3. Opsparing og investeringer 24 %
4. Rengøring og husholdningsydelser 21%
5. Træning (fitness og andre medlemskaber) 20%