Tilsyn advarer forbrugere: Halvdelen af disse selskaber lever ikke op til reglerne

Forbrug

02/04/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det kan være mange tusinde kroner, det drejer sig om!

De danske elforbrugere bør være ekstra opmærksomme på, om de modtager korrekt slutafregning og oplysninger om eventuelle tilgodehavender, når de skifter elselskab.

Sådan lyder opfordringen fra Forsyningstilsynet på baggrund af en stikprøvekontrol af i alt 10 elleverandørers overholdelse af reglerne på området.

”Tilsynet viste, at halvdelen af de ti selskaber ikke havde levet op til lovgivningens regler for slutafregning. Det er for mange og dermed også grunden til, at vi nu henvender os direkte til forbrugerne med information om reglerne og en opfordring til at holde ekstra øje,” siger Forsyningstilsynets direktør Carsten Smidt.

Vil skærpe fokus

Baggrunden for stikprøveundersøgelsen var dels henvendelser til Forsyningstilsynet fra forbrugere og dels medieomtale af elkunder, som efter skift af elleverandør både har savnet overblik over, om de havde penge til gode, og oplysninger om hvornår og hvordan de ville få udbetalt deres tilgodehavender.

”Vi kommer i lyset af bl.a. resultaterne fra vores første stikprøvekontrol til at fastholde et skærpet fokus på det her område, da korrekte slutafregninger er afgørende for, at forbrugerne kan føle sig trygge, når de skifter elleverandør,” siger Carsten Smidt.

Sådan er reglerne

Elleverandører har pligt til at fremsende en korrekt slutafregning, når du skifter til et andet selskab. Men det er ikke altid sikkert, at det sker, som Forsyningstilsynets stikprøve viser.

Hvis du skifter elleverandør er det vigtigt, at du er opmærksom på, at du inden for højest seks uger fra at dit skifte er registreret modtager en korrekt slutafregning fra det selskab, du skifter fra. Slutafregningen skal bl.a. oplyse om du har et tilgodehavende.

Fristen på seks uger tælles fra dit leverandørskift er registreret hos den offentlige systemoperatør Energinets såkaldte datahub. Hvis du har opsagt din elleveringsaftale i forbindelse med flytning, bliver fristen regnet fra tidspunktet for leveringsophør på den adresse, du flytter fra.

Hvis du ikke modtager din slutafregning, eller hvis du mener, at du ikke har fået oplysninger om et eventuelt tilgodehavende, skal du i første omgang rette henvendelse direkte til den elleverandør, som du har skiftet fra.

Hvis selskabet ikke giver dig medhold i din klage, eller slet ikke besvarer den, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet

Læs Forsyningstilsynets information til forbrugerne om slutafregninger her

Læs mere om Forsyningstilsynet stikprøvekontrol her