Tidligere Irma-direktør revser supermarkederne: På vej med ny kæde

Forbrug

06/01/2025

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Han kritiserer således supermarkederne for at fremme usunde madvaner gennem tilbud på billig og forarbejdet mad.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I dag er det ikke usædvanligt at blive mødt med fristende tilbud i supermarkederne, hvor priserne på kød og færdigretter kan virke næsten for gode til at være sande.

Men ifølge Alfred Josefsen, tidligere direktør i den lukkede supermarkedskæde Irma, er kvaliteten på mange af nutidens varer langt lavere end i hans tid i branchen i 90’erne.

Det fortæller han til DR.

Usundt udbud er eksploderet

Han bemærker, at mange produkter er blevet betydeligt dårligere, og at udbuddet af ultraforarbejdede fødevarer som snacks og sodavand er eksploderet.

Josefsen kritiserer supermarkederne for at fremme usunde madvaner, især gennem deres tilbud på billig og forarbejdet mad. Han mener, at denne udvikling vil få alvorlige konsekvenser for folkesundheden på lang sigt, og han opfordrer til, at butikkerne tager et ansvar for at fremme sundere vaner blandt deres kunder.

"Det fremmer på ingen måde folkesundheden, og her er altså et problem," siger han.

Coop: Det er det, kunderne vil have

Samtidig erkender Thomas Roland, CSR-chef i Coop Danmark, at mange kunder i dag efterspørger billigere og hurtigere løsninger, som for eksempel kylling, der er et populært valg blandt studerende og personer med lavere indkomst.

Coop, som driver supermarkedskæderne Kvickly, Brugsen og 365 Discount, forsøger at imødekomme de forskellige kunders behov ved at tilbyde både billigere og kvalitetsbevidste alternativer i deres butikker.

Roland understreger, at Coop også gør en indsats for at tilbyde produkter med højere dyrevelfærd og bedre kvalitet.

Men på trods af de sundere alternativer på hylderne er der stadig mange, der vælger de mere bekvemme og billige løsninger. Det betyder, at supermarkederne står i et dilemma mellem at tilbyde det, kunderne ønsker, og samtidig tage ansvar for at præge madkulturen i en sundere retning.

Erkender ansvar, men ...

Roland anerkender, at de måske kunne gøre mere, men pointerer, at Coop har forsøgt at løfte kvalitetsudbuddet ved at introducere Irma-varerne i alle deres butikker, hvilket han ser som et skridt i den rigtige retning.

Alfred Josefsen introducerer snart sin egen supermarkedskæde, Alma, hvor fokus er på kvalitet og bæredygtighed. Han mener, at der er tilstrækkeligt mange kunder, der er villige til at betale lidt ekstra for varer, der både er sundere og mere klimavenlige.