Streamingkrigen raser for alvor.
Med et hav af muligheder er de forskellige medievirksomheder ude i en drabelig kamp om seernes gunst, men for den nordiske streamingtjeneste Viaplay, ser det sort ud.
Virksomheden er nemlig i stor økonomisk krise. Faktiks så stor, at man ser sig nødsaget til at opsige hver fjerde medarbejder, trække sig fra det amerikanske marked og endda overvejer at sælge hele virksomheden.
Men der er også dårligt nyt til de danske burgere af streamingtjenesten. For vi kan godt regne med at skulle til lommerne inden for en overskuelig fremtid.
Jørgen Madsen Lindemann, den nye administrerende direktør for koncernen, fortæller til MediaWatch, at der skal rydder op i de "attraktive tilbud", Viaplays kunder hidtil har nydt godt af.
Med andre ord: Der er prisstigninger på vej.
Kunstigt lave priser
Direktøren forklarer videre til MedieWatch, at der førhen har været for stort et fokus på vækst i volumen, altså antal abonnenter, i stedet for indtægter per abonnent.
Det har resulteret i, at priserne er blevet holdt kunstigt lave, også for kvalitetsindholdet på tjenesten.
Dette betyder, at de pakker, som kunderne kan købe hos teleselskaber med Viaplay inkluderet, snart kan være en saga blot.
Derudover fortæller Lindemann også, at priserne på især Viaplay-pakker med sport vil stige, ligesom de billige pakker hos teleselskaberne heller ikke går ram forbi.
Hvor store stigningerne kommer til at være, er ikke blevet offentliggjort, men prisstigninger kommer der altså.
Viaplay har også for nylig meldt ud, at de kan være nødt til at sælge ud af deres sportsrettigheder for at spare. Det vil i praksis betyde, at de tilbageværende kunder må af med flere penge for et mere skrabet produkt.