Skal du købe ind? Så bør du ikke drikke dette inden, du tager afsted

Forbrug

12/12/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det forklarer SÅ meget!

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Vi kender alle sammen oplevelsen af, at komme hjem fra indkøb med langt mere, end vi egentlig havde planlagt.

For det kan godt være, at der kun stod mælk, kartofler og måske toiletpapir på indkøbslisten, men når vi så skal til at pakke indkøbsposen ud derhjemme, finder vi pludselig nogle stearinlys, et legetøj til Fido og lidt snacks til aftenfilmen.

Impulskøb er en velkendt ting, men nu har forskere fundet ud af, at der er en ting, der måske forstærker vores trang til at købe ting, vi lige falder over på indkøbsturen.

En undersøgelse offentliggjort i The Journal of Marketing viste, at forbrugerne var mere tilbøjelige til at bruge penge impulsivt efter at have drukket en kop kaffe - og pengene blev i eksperimentet for eksempel brugt på stearinlys, dufte og massageapparater.

Det skriver Mirror.

Forkærlighed for luksusvarer

Studiet undersøgte, hvordan kaffeforbrug påvirkede forbruget og fandt ud af, at det stimulerede yderligere køb såvel som højere forbrug. Forskere fandt ud af, at det også påvirkede, hvilken type genstande de købte, med en stærk præference for "hedoniske" eller sensuelle genstande.

Ud over stearinlys og massageapparater var koffeinholdige shoppere også mere tilbøjelige til at bruge flere penge på dufte, chokolade, dekorative genstande og luksusferier; mens knapt så livsnyderagtige ting som papirvarer, køkkenredskaber og opbevaringsgenstande var mindre tilbøjelige til at blive lagt i kurven af kaffedrikkende købere.

En af studiets forfattere forklarer i en kommentar til undersøgelsen, at koffein var underforsket.

"Det er vigtigt at forstå, hvordan og hvorfor koffeinforbruget påvirker udgifterne, da koffein er et af de mest kraftfulde stimulanser, der er både lovligt og bredt tilgængeligt."

Drop shoppekaffen

For at finde ud af dette har samfundsforskere fra hele verden udført undersøgelser af mennesker, der går ind i indkøbscentre, og forskerne gav nogle shoppere en koffeinholdig drik, imens andre fik koffeinfri drikke eller vand.

Efter at have kørt forsøg i Spanien og Frankrig var deres resultater overbevisende: "Vi fandt ud af, at koffeingruppen brugte betydeligt flere penge og købte et højere antal genstande end dem, der drak koffeinfri eller vand."

Undersøgelsen fastslår, at dette skete, fordi kaffe udløser en tilstand af fysisk ophidselse i kroppen, hvor man føler sig aktiv, energisk og ophidset. I denne tilstand bliver vi mere opmærksomme på et produkts funktioner og mere påvirket af tiltalende æstetik.

Det "magiske" punkt for dette er en lav til medium dosis kaffe, hvor 30 mg til 100 mg koffein inducerer en energisk ophidselse, der fremmer shopping, mens højere doser har tendens til at forårsage et mere anspændt og vanskeligt jag.

Forskerne konkluderede: "Derfor bør forbrugere, der forsøger at kontrollere impulsivt forbrug, undgå at indtage koffeinholdige drikkevarer, før de handler."