Lurpak har længe været kritiseret for at være for dyrt, men for nylig blev prisen igen sat op på det populære smør.
I Bilka er det ikke længere nok at betale 27,95 kroner for en pakke, da man nu skal finde hele 30,95 kroner frem. Det svarer til en stigning på cirka 10,7 procent.
Prisstigningen er ikke ligefrem noget, der får forbrugerne til at juble, og flere har stillet samme spørgsmål: Hvorfor sættes prisen op igen?
Ifølge Salling Group, som står bag Bilka, skyldes prisstigningen højere indkøbspriser fra deres leverandør, Arla.
Det bekræfter pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen i et skriftligt svar til B.T..
Globale faktorer
Årsagen til de stigende priser skal dog findes i flere globale faktorer, forklarer Søren Mølund Grønborg, råvarespecialist hos AgroMarkets.
Han peger på, at prisen på mælkefedt er steget markant det seneste år på grund af en kombination af sygdomme, klimaændringer og højere produktionsomkostninger.
Bluetongue, som er en virussygdom, der rammer kvæg, har reduceret mælkeproduktionen, mens højere temperaturer også har ført til, at køerne producerer mindre mælk.
Samtidig har landmændene oplevet, at foderpriserne er steget uden, at mælkeprisen har fulgt med.
"Vi ser lige nu, at priserne på mælkefedt er høje. Der er stor efterspørgsel over det meste af verden," siger Søren Mølund Grønborg.
80 procent dyrere på et år
Han tilføjer, at prisen på smør i EU er steget med cirka 80 procent i løbet af det seneste år.
Op til højtider, herunder jul og påske, plejer de danske dagligvarekæder at sætte prisen markant ned på Lurpak.
Sidste år kunne man få det populære smør til kun fem kroner per pakke, men om den pris vil gentage sig, vil tiden vise.