Matas har i dag underskrevet en aftale med den svenske virksomhedsgruppe Axel Johnson AB om at købe et af de absolut førende nordiske selskaber inden for skønhed, KICKS Group for 700 millioner danske kroner.
Det skriver Matas i en pressemeddelelse.
KICKS Group består af skønhedskæden KICKS og online hudplejeklinikken Skincity.
KICKS Group har 226 butikker i Sverige, Norge og Finland og en onlinehandel, der udgør ca. 29 procent af salget.
KICKS Group har en omsætning på ca. 3,1 mia. danske kroner årligt og er markedsleder på det svenske og norske marked for skønhed.
Målet med købet er at skabe en nordisk leder indenfor skønhed og velvære, der udadtil tegnes af de tre stærke og selvstændige brands Matas, KICKS og Skincity – og som henvender sig til mere end 5 mio. klubmedlemmer i et marked med en samlet befolkning på ca. 27 mio. mennesker på tværs af de nordiske lande og med ca. 500 fysiske butikker og markedsledende netbutikker.
Gregers Wedell-Wedellsborg, CEO i Matas, siger:
"Efter knap 75 år på dansk grund, og fem år med en digital omstilling i høj fart, tager vi i dag det store spring ud i Norden. Når vi nu slår os sammen med KICKS og Skincitys dygtige og dedikerede medarbejdere i Sverige, Norge og Finland, vil vi i fællesskab bygge en nordisk markedsleder inden for skønhed og velvære med en klar ambition om altid at være det foretrukne valg for de nordiske forbrugere."
Markant fokus på ny strategi
Matas har over de seneste fem år gennemgået en markant transformation fra butikskæde til markedsleder på nettet og har i samme periode øget omsætningen med mere end 1 milliard kroner.
Matas har netop aflagt et rekordårsregnskab for det forskudte regnskabsår 2022/23.
KICKS blev grundlagt i Sverige i 1991, og siden 2002 har KICKS Group været ejet af Axel Johnson AB.
Mia Brunell Livfors, ceo, Axel Johnson AB siger:
"Sammen med ledelsen og medarbejderne i KICKS har vi udviklet forretningen fra en klassisk detailkæde med beskeden e-handel til en omni-aktør med førende kundetilbud i alle digitale salgskanaler. Vi er overbeviste om, at Matas er den rigtige fremtidige ejer af KICKS og Skincity, og at man i fællesskab kan styrke kundetilbuddet."
Stort vækstpotentiale i et lukrativt marked
Det nordiske marked for skønhed og velvære er på mere end 65 milliarder kroner.
Matas og KICKS Group har en række ligheder i forretningsmodeller, medlemsbaser, services, digitalisering, e-handel og et fælles fokus på ansvarlighed.
”Vi har kendt og fulgt Kicks gennem mange år. Vi deler værdier og ser mange fordele ved at gå sammen. Vi vil bruge vores samlede styrke til at gøre det endnu mere attraktivt at handle i KICKS og Matas og bevare fokus på vores DNA, som er ekspertrådgivning og god service fra et enestående hold af kolleger”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Baseret på de seneste regnskabstal for 2022/23 vil Matas og KICKS Group tilsammen have en omsætning på ca. DKK 7,6 milliarder.
Den endelige købsaftale forventes at træde i kraft i tredje kvartal 2023.
Om KICKS Group
KICKS Group består af det førende skønhedsbrand KICKS med 3,3 mio. klubmedlemmer og den førende online hudplejeklinik Skincity. KICKS tilbyder et full-service koncept inden for makeup, dufte, professionel hudpleje og hårpleje i Sverige, Norge og Finland med et unikt sortiment bestående af KICKS’ egne private label-produkter og brands, hvortil KICKS har eksklusive distributionsrettigheder
Med veluddannede skønhedseksperter og en moderne omnichannel-løsning, der integrerer 226 fysiske butikker og e-handel, tilbyder KICKS personlige og inspirerende skønhedstjenester og omkring 25.000 produkter fra +300 mærker.