I juni måned vil Lidl have fjernet 40 procent af deres sortiment af tobak og nikotin i alle kædens butikker, fortæller, Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Sidste år annoncerede dagligvarekæden Lidl, at de frem mod udgangen af 2028 vil udfase al salg af tobak og nikotin fra deres butikker.
Initiativet kommer af Lidls ønske om at være ansvarlige købmænd, der gerne går forrest i forebyggelsesarbejdet og som en konkret handling som partner i Røgfri Fremtid.
Siden udmeldingen har Lidl åbnet 20 nye butikker, der alle er tobak- og nikotinfrie, og i de resterende butikker udfases nu yderligere 20 procent af sortimentet.
"Tilgængelighed er et vigtigt parameter, når det kommer til at forebygge, at færre begynder at ryge. Derfor er det en stor milepæl, at vi i juni vil have udfaset 40 procent af hele vores sortiment af tobak og nikotin. Det seneste år har vi åbnet hele 20 nye butikker rundt omkring i Danmark, som ikke har tobak og nikotin på hylderne, og disse butikker performer supergodt uden. Det er fantastisk at se, at der er stor opbakning til initiativet, både i de større og mindre byer,” fortæller Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Aldersgrænse på energidrikke
Det er ikke første gang, at Lidl går forrest med at fjerne bestemte varer fra sortimentet. Det har kæden tidligere gjort med udfasning af buræg og plastikposer, ligesom de som den eneste dagligvarekæde i Danmark har sat aldersgrænse på køb af energidrikke.
Kræftens Bekæmpelse støtter op om Lidls initiativ og håber, at det vil motivere flere dagligvarekæder til følge samme kurs og mindske tilgængeligheden af tobak og nikotin.
”Med udfasningen af tobak sætter Lidl kursen for de øvrige butikker, men allerede nu har det effekt. Færre børn og unge begynder at ryge, hvis det er vanskeligt at skaffe tobak, og for de mange kunder, som hvert år forsøger at blive røgfri, er Lidls initiativ også en stor støtte,” fortæller Niels Them Kjær, Projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Inviterer til dialog om danskernes sundhed
For Lidl er sundhedsagendaen vigtig, da dagligvarekæden ønsker at give deres kunder bedre muligheder for at træffe sundere valg.
For at kunne ændre status quo er der behov for dialog og samarbejde.
I den forbindelse afholdt Lidl for nylig en konference, hvor der blev diskuteret, hvordan man kan få danske forbrugere til at handle sundere – her har Lidl blandt andet været med til at skubbe til agendaen om differentieret moms, så eksempelvis frugt og grønt bliver billigere.
Til årets Folkemøde på Bornholm inviterer Lidl til tre debatter torsdag den 13. juni fra kl. 12-14 på Fabers (K12). Her vil emner som danskernes sundhed og forebyggelse blive drøftet.
Debatterne vil involvere førende sundhedsaktører, politikere, repræsentanter fra erhvervslivet og landets tre største kommuner.