Kunne lidt kaffegrums friste? Nu kan du spise det i 7-Eleven

Forbrug

15/05/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Men det er ikke en produktionsfejl - det er skam meningen!

1 procent. Højest!

Så meget, eller rettere lidt, får vi ud af næringsindholdet i kaffebønnerne, når vi brygger en kop kaffe. Og når man tænker på, at det traditionelt er det eneste, vi bruger bønnerne til, går der enorme ressourcer til spilde hver eneste dag.

Fremover bliver det anderledes.

”Man kan vælge at se det som et problem, at vi kun udnytter 1 pct. af kaffens næringsværdi. Eller man kan se det som et potentiale, at vi har 99 pct. at arbejde med. Vi vælger det sidste,” siger Lars Aaen Thøgersen.

Han er innovationschef hos Peter Larsen Kaffe, der sammen virksomhedens svenske moderkoncern, Löfbergs, har grundlagt The Circular Coffee Community, et fællesskab hvor virksomheder, organisationer og forskere arbejder sammen om at eliminere alt spild fra produktion og forbrug af kaffe.

Kaffegrums bliver til olie og mel

En af de virksomheder, der har set det uudnyttede potentiale i kaffebønnerne, er Kaffe Bueno. Virksomheden udnytter kaffegrums ved først at trække olien ud af grumset, raffinere den og sælge den som ingrediens til bl.a. kosmetik og hudpleje.

Derefter er der kaffefibre tilbage, og de kan i et vist omfang bruges som et alternativ til mel med masser af fibre og proteiner, der tilfører både smag, konsistens og farve til brød og andre madvarer.

”Kaffe er en undervurderet super-food med masser af fibre og næring, der gør brød sundere, og samtidig forlænger holdbarheden. Dermed giver det mening, både for dem der skal fremstille, sælge og spise brødet,” siger Alejandro Franco, der sammen med to partnere har skabt Kaffe Bueno.

De første produkter med kaffemel er på hylderne hos verdens største kæde af nærbutikker.

I 7-Elevens danske butikker er kunderne de seneste uger blevet mødt med plakater med teksten: ”Snegl til kaffen & kaffe i sneglen”.

Sneglene er bagt af Easyfood med kaffemel fra Kaffe Bueno og solgt til 7-Eleven af Peter Larsen Kaffe.