Dagligvarekrigen i Danmark tager en interessant drejning.
Salling Group overtager nemlig hele 19 Aldi-butikker, der efter planen skal bygges om til Netto'er. Konkurrencerådet har givet grønt lys til dette strategiske træk, der kun intensiverer kampen om danskernes indkøb og sætter Netto i førersædet.
Det er det seneste træk i den discountkrig, der raser blandt de velkendte kæder som Rema 1000, Netto og 365Discount. Efter Aldis farvel til det danske marked, har Rema 1000 nemlig købt et sted mellem 60 og 80 af de nedlagte butikker, som altså så småt begynder at åbne som Rema 1000 i stedet, ligesom også de andre kæder opruster i kampen om danskernes gunst.
Krav til opkøbet
Salling Groups tilladelse til at købe 19 Aldi-butikker kommer dog med en betingelse.
Butikken i Rødbyhavn skal nemlig afhændes, og en af butikkerne i Stubbekøbing skal fremlejes til en eller flere konkurrenter.
Og hvorfor så det? Simpelthen, fordi konkurrencemyndighederne har været bekymret for, om Salling Groups køb af butikkerne ville hæmme konkurrencen væsentligt i nogle lokalområder.
Med opkøbet af de tidliger Aldi-butikker får Salling Group (mere specifikt Netto) adgang til nye områder og kundebaser, som de ikke tidligere har haft adgang til. Så selvom Netto allerede har over 520 butikker, og det derfor kan virke som en dråbe i havet med 19 nye af slagsen, er det sandsynligvis stadig noget, der vil gavne på bundlinjen.
"Aldi havde en anslået omsætning på 3-4 milliarder kroner i Danmark om året, og de penge er alle konkurrenterne nu ude og se, om de kan gøre krav på (...) I den sammenhæng er det et vigtigt skridt for Netto, at de har fået godkendt opkøbet af de her 11 butikker og otte projekter," forklarer Niels Philip Kjeldsen, pengeredaktør hos B.T..
Godt nyt til forbrugerne
Supermarkedskrigen intensiveres altså, og Netto positionerer sig altså som en nøglespiller med dette markante opkøb.
Og det kan ende med at være rigtig godt nyt for de danske forbrugere.
For med Aldis farvel til Danmark, vil de tilbageværende kæder kæmpe med næb og kløer for at få fingre i den omsætning, Aldi efterlader sig, og det kan betyde flere tilbud og lavere priser på en række varer for at kunne slå de andre konkurrenter.